optimizer.hu - Keresőmarketing (SEO, PPC)

Search traffic adatvizualizáció Google Data Studioval

2 megosztás
2017. szeptember 28., csütörtök

A Data Studio egy ingyenes és a Google által folyamatosan fejlesztett eszköz, amely nélkülözhetetlen az egyszerű adatvizualizációhoz. Használatával élő, valós idejű riportok és dashboardok hozhatók létre akár a webhely teljesítményének méréséhez, akár az analitikai és az online marketing kampányok monitorozásához.

Search traffic adatvizualizáció Google Data Studioval

A webanalitika célja a webhelyhasználat megismerése és optimalizálása. A paid search aspektusában ez a kampányok megtérülésének növelését, míg az organic search esetében pedig a keresőoptimalizálást, a webhely hatékonyságának fejlesztését és mindezek mérhetőségét jelenti. Fontos, hogy amit nem tudunk mérni, azt nem is tudjuk optimalizálni. Az adatvizualizáció célja, hogy a száraz számok mellett a látvány segítse az adatok könnyű, azonnali értelmezését.

Riportolás, riportolás, riportolás

A riportolás ügyfél és ügynökségi oldalon egyaránt időigényes feladat. Vannak olyan marketingesek, akik munkájuk nagy részét riportolással töltik. Ez nem annyira szerencsés, hiszen amit lehet automatizálni, azt érdemes is. Így a felszabaduló energiákat sokkal kreatívabb és hasznosabb feladatokra lehet fordítani. Ráadásul a legtöbbször Excelben, manuálisan készülnek a havi kimutatások a keresőforgalom alakulásáról. Ez nehezen frissíthető, több forrásból kell összegereblyézni az adatokat, több a hibalehetőség. Mennyivel jobb lenne az ügyfeleknek is, ha valós időben frissülő, könnyen értelmezhető adatokat mutatnánk számukra. Ha már a keresőkampányok futása közben és nem csak utólag láthatnák a számok alakulását.

Adatvizualizáció

A Google Data Studio egy kiváló eszköz arra, hogy látványos módon szemléltessük és tálaljuk ügyfeleinknek az elért eredményeket. Az eszköz 2017 márciusa óta érhető el a magyar felhasználók számára, teljesen ingyenesen. Egyszerű, online felületen keresztül könnyen összekattinthatók diagramok, kódolási tudás nélkül. A riportok biztonságos felületen, csak megfelelő jogosultsággal érhetők el és egyszerűen megoszthatók, valamint beágyazhatók.

A Google Data Studio előnyei

Élő, valós idejű riportok és dashboardok hozhatók létre akár a webhely teljesítményének méréséhez, akár a keresőforgalom és a keresőkampányok monitorozásához. Egy helyen vizsgálhatók az eredmények, nem kell ki-be lépegetni különböző eszközökbe és manuális szűréseket végezni. Interaktív, ami azt jelenti, hogy szűrőket, dátumtartomány választókat és lapozókat is használhatunk.

Adatforrások csatlakoztatása

A legnagyobb kihívás a riportolás során a különböző forrású adatok összegyűjtése és integrálása. A Data Studio leegyszerűsíti ezt számunkra a beépített adatcsatlakozókkal. Ez egyszerű hozzáférést biztosít az analitikai és a marketing adatokhoz.

Mivel Google eszközről beszélünk így természetes, hogy egyszerűen importálhatunk más Google termékekből származó adatokat. Ezek lehetnek Analytics-ből, AdWords-ből, Search Console-ból vagy akár YouTube Analytics-ből jövő adatok. Emellett csatlakozhatunk MySQL adatbázisokhoz is, vagy feltölthetünk CSV-t. Tapasztalatom szerint az egyik legsokoldalúbb felhasználási lehetőséget a Google Sheets, avagy a Google táblázatok nyújtja, hiszen így használhatunk függvényeket, vagy szkripteket is az adatok előfeldolgozásához.

ingyenes Supermetrics a Google Data Studiohoz

2017 szeptembere óta már elérhetők közösségi fejlesztők által létrehozott natív adatforrás csatlakozók is. Ezek előnye, hogy a Google birodalmon kívüli adatok egyszerű importálását is lehetővé teszik. Supermetrics-szel például csatlakoztathatunk Bing, Facebook, Twitter, LinkedIn vagy akár Instagram hirdetési rendszerekből származó adatokat. Ez új távlatokat nyit az online marketing és a PPC rendszerek adatvizualizációjában. Gondoljunk csak bele, akár egy dashboardon ábrázolhatjuk a Facebook és az AdWords költéseket és megtérülést.

Adatmezők: dimenziók és mutatók

Amint bekötöttünk egy adatforrást a Google Data Studioba, úgy elérhetővé válnak az adott adatáblázathoz tartozó mezők.

Dimenziók

Zöld színnel vannak jelölve a dimenziók: ezek az adatkategóriák és többnyire szöveges karaktert tartalmazó mezők. Ilyenek például a kulcsszavak, a kampánynevek, a landing oldalak (URL-ek) és a dátum is. Fontos, hogy bármit is csatlakoztatunk, mindig legyen egy dátum dimenzió, hiszen ez fogja lehetővé tenni, hogy az adatokat napi bontásban ábrázoljuk.

Mutatók

A Data Studió kék színnel jelöli a metrikákat, avagy a mutatókat. Ezek a számszerűsíthető értékek, számok, százalékok, arányok. Ilyen például a kattintás, a megjelenés, vagy az átkattintási arány is.

Dimenziók és mutatók

Reguláris kifejezések

Reguláris kifejezéseket használhatunk egyéni szabálydefiníciókhoz. Ezzel általunk megszabott egyezésű feltételekkel szűrhetjük a mezőket (dimenziókat és a metrikákat is). Ez például a paid search kampányok során jöhet jól, ha campaign ID, vagy kampánynév alapján akarunk dimenzióra alkalmazható filtereket létrehozni. Én emellett az organikus forgalom, a kulcsszavak és a landing oldalak szegmentálására is gyakran használom ezeket.

Példa az URL-ek csoportosítására

CASE
  WHEN REGEXP_MATCH(Page, '.*apple.*|.*xiaomi.*') THEN 'Okoskütyük'
  WHEN REGEXP_MATCH(Page, '.*/tag/.*') THEN 'Címkék'
  WHEN REGEXP_MATCH(Page, '.*-[0-9]{4}') THEN 'Listázók'
  ELSE 'egyéb oldalak'
END

A Google Data Studio felülete

A szerkesztő nézetben felül látható az eszköztár, középen található a fő felület, ahol elhelyezhetők a diagramok, a képek és a szöveges elemek. A jobb oldalon, az adott elemre kattintva, például a diagramoknál az adat és a stílus fül érhető el. A stílusnál különböző diagram típusok, színek, betűtípusok választhatók ki, az adat fülön pedig a diagram dimenziói és metrikái. Gyakorlatilag minden elemet testre szabhatunk és befolyásolhatjuk a megjelenését.

Ha az oldal tetején a megtekintés gombra kattintunk, akkor a szerkesztő módból kilépve a valós - a megosztásnál a mások számára is látható - nézetet kapjuk. Amint rávisszük az egérmutatót a diagramokra, megjeleníti az adatok értékeit.

Készítettem egy minta dashboardot a Data Studio demonstrálására. Ebben a Bingből, az AdWordsből és a Google organikus forgalomra vonatkozó kattintásszámot húztam be. Jelen esetben tehát van 3 search platformunk és 4 search kampányunk (a gyártók kulcsszavai), valamint egy metrikánk: a kattintásszám. Természetesen ez csak egy egyszerűsített példa, ennél jóval több és bonyolultabb adatot is importálhatunk.

Dátumválasztó

Beilleszthetünk egy dátumválasztót, amellyel az időintervallumot választhatjuk ki. Ezek lehetnek kezdő és befejező napok, vagy az elmúlt időszakok előre definiált elemei, amiket például az AdWords-ben megismerhettünk.

Egyéni szűrővezérlők

Ami ennél sokkal izgalmasabb, az a dimenziókból létrehozott szűrővezérlő elemek és adatvezérlők. A példában search platformot (forrás/médiumot) és kampányt (gyártót) lehet tetszőlegesen kiválasztani.

Erről a hálás témáról beszélhettem az idei Internet Hungary 2017 konferencián, aminek itt érhető el a prezentációja:

A Data Studio valóban egy nélkülözhetetlen eszköz az adatvizualizációhoz, ingyenes alternatívát nyújt a fizetős megoldásokkal szemben. Használatának előnye, hogy valós időben frissülő, látványosan tálalható riportokat és dashboardokat készíthetünk egyszerűen.

Tetszett a poszt? Köszönöm ha megosztod egy kattintással!

Új hozzászólás

A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: