optimizer.hu - Keresőmarketing (SEO, PPC)

A mobil találati lista új rangsorolása

32 megosztás
2015. március 21., szombat
A Google 2015. április 21-én élesíti a mobil találati lista új rangsorolására vonatkozó fejlesztését, amelynek köszönhetően a mobilbarát webhely megléte sokkal fontosabb faktor lesz az algoritmusban. Összegyűjtöttem a legfontosabb tudnivalókat, ami azoknak is hasznos lehet, akik már évek óta a mobile-first attitűd szellemében fejlesztik a webhelyüket.
A mobil találati lista új rangsorolása

Januárban az évindító posztomban írtam róla, hogy idén a mobil forgalom további növekedése várható, a mobil forgalom részesedése közel 50% lesz 2015-ben. Úgy tűnik a megjósolt trend megvalósulni látszik és mindennek következménye, hogy kevesebb mint egy hónap múlva nagyban megváltozik a Google mobil találati listája. A nem mobilbarát webhelyek április 21-e után jelentős organikus forgalomvesztéssel kalkulálhatnak. Egyesek szerint ennek a váltásnak összességében nagyobb hatása lesz, mint a Pingvinnek és a Pandának. Az angol nyelvű szakmai SEO blogokban néhányan egyenesen (viccesen) mobil-apokalipszist, "Mobilegeddon" emlegetnek.

A korábbi posztomban részletes tippeket írtam a sebesség- és teljesítménynövelésre, most a mobil SEO-hoz adok hasznosítható ötleteket.

Google irányelvek betartása

Először is elengedhetetlenül szükséges, hogy a mobil oldal betartsa a Google tartalmi, technikai és minőségi irányelveit.

Google irányelvek webmestereknek

Mobilbarát oldal megléte

A webhely minden oldala legyen mobilbarát

Meg kell róla győzödni, hogy a Google hogyan ítéli meg a site-ot. Amikor a mobilbarát ellenőrző teszt mobilbarátként határoz meg egy URL-t, akkor az csak arra az egy oldalra vonatkozik. Figyelembe kell venni, hogy ez még nem jelenti azt automatikusan, hogy az egész webhely mobilbarát a kereső szemében.

Mobilbarát teszt eredményoldal

Törekedni kell a webhely több oldalának a tesztelésére és pozitív visszacsatolást a mobilbarát címke megléte adhat a Google találati listában a domain alatt.

optimizer.hu Google mobilbarát címke a találati listában

A reszponzív design önmagában nem jelent mobil rangsorolási előnyt

Bár ez a Google által jelenleg leginkább javasolt legegyszerűbben megvalósítható általános megoldás mobilra, önmagában még nem jelent konkrét előnyt. Nem "kötelező" a használata, a külön mobil oldal és dinamikusan kiszolgált oldal használatával is elérhetők hatékony eredmények.

A reszponzív webdesign (RWD) esetében egy oldalhoz egy HTML kód tartozik és különböző media query CSS szabályok a képernyő-szélességfüggő megjelenéshez. Így elkerülhető a több URL és a belőlük fakadó duplikációk. Leggyakrabban azonban teljesítmény optimalizálás terén mindez nem a legelőnyösebb megoldás, hiszen optimalizálás híján a mobil eszközökre is letöltődik minden a megjelenítéshez szükséges elem. Ezek közül például a képek lehetnek a legkritikusabbak a teljesítményre és a betöltési időre a korlátozott mobilos sávszélesség miatt.

A dinamikus oldal egy másik lehetőség a mobilbarát webhely megvalósítására (eszközfüggő tartalom, HTTP fejlécben Vary: User-agent használatával), amely azonos URL alól a felhasználói ágens (user-agent) alapján különböző HTML kódot szolgál ki.

A külön mobil oldal a harmadik lehetőség. Pl. aldomainnel: m.example.hu létrehozása és user-agent alapján átirányítás a megfelelő eszközre. Ebben az esetben egyszerűbb a teljesítményoptimalizálás, viszont a két verzió tartalmát és kapcsolatát szinkronban kell tartani, valamint a duplikációkat is el kell kerülni.
Reszponzív webdesign

Elérhetővé kell tenni a mobil keresőrobot számára a CSS-t és JavaScriptet

Bármilyen gyors és felhasználóbarát egy webhely, ha blokkolva vannak a Google keresőrobot számára a CSS és a JavaScript fájlok, akkor az oldal nem megy át a mobilbarát ellenőrző teszten. Elérhetővé kell tenni a Googlebot számára ezeknek a fájloknak az elérését és indexelhetőségét. Erre érdemes odafigyelni, mert sok nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszerben (CMS-ben) ezek alapból blokkolva lehetnek.

Ennek megoldásaként ellenőrizni kell a webhely robots.txt fájlját, a tesztelésre a Webmestereszközök is lehetőséget nyújt a Letiltott források riportban. Előfordulhat, hogy a látogatók számára tökéletesen használható és reszponzív az oldal, míg a Google keresőrobot számára nem az, mert nem fér hozzá a rendereléshez szükséges CSS fájlokhoz.

Nincs szükség noscript tag-ekre a forráskódban

Mivel az indexelés a JavaScript fájlokat is érinti, így azokat is feldolgozza a kereső. A Google egyelőre még nézi a noscriptben lévő tartalmat, de figyelmen kívül hagyja, ha a JavaSciptet feldolgozza.

<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
    document.write("<p>Hello Világ! JavaScript engedélyezve.</p>");
//]]>
</script>
<noscript>
    <p>Hello Világ! JavaScript letiltva.</p>
</noscript>

Mobil performancia

Irányelv, hogy követni kell az oldal teljesítményét és optimalizálni a betöltési időt. A Google célja a látogatók számára a legrelevánsabb és a legjobb felhasználói élménnyel rendelkező oldalak kiszolgálása. A gyors oldalak növelik a látogatói elégedettséget és fejlesztik az egész web minőségét (mindez hatványozottan jelentős a lassú internetkapcsolattal rendelkező felhasználók számára).

A PageSpeed Insights eszközzel lehet legegyszerűbben ellenőrizni a sebességet. Fontos, hogy ne maradjanak mindenképpen javítást igénylő teendők (piros felkiáltójeles pontok).

PageSpeed teszt eredmény oldal - Mobil teljesítmény optimalizálás (Mobil SEO-hoz)

Megfelelő szerver válasz

Be kell állítani a webszervert, hogy támogassa az If-Modified-Since HTTP fejlécet. Ez a beállítás a Google robot számára jelzi, ha a tartalom megváltozott az utolsó indexelés óta. Mindezzel sávszélesség és költség spórolható meg. Ideális 200-as helyett a 304-es HTTP fejléc kód, ha a tartalom nem változott:

Server Response HTTP/1.1 304 Not Modified

Mobil felhasználói élmény

Fontos a minél jobb felhasználói élmény biztosítása mobilon. Ennek gyakorlati összetevői:

Megjelenítési terület konfigurálása az eszköz méretéhez

Mobil eszközön az oldalak optimalizált megjelenítéséhez szükséges elhelyezni és specifikálni a viewport meta elemet a HTML dokumentum fejlécében:

<meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">

A koppintási területek megfelelő méretezése

A mobil eszköz érintőképernyőjén a linkek, gombok és űrlapelemek könnyű koppintásához szükséges ezek megfelelő méretezése. Az Android UI irányelvek között a koppintható elemekre legalább 9mm-es fizikai méret van meghatározva, az elemek között pedig 7-10mm az, amit még kényelmesen lehet használni az ujjainkkal.

Olvasható betűméretek használata

Optimális a 16 CSS pixeles alap betűméret, ehhez a relatív méretű tipográfia és a böngésző alapértelmezett 1.2em-es sorköz, valamint a viszonylag kevés betűtípus használata.

Plug-in-használat (Flash, Silverlight, Java) mellőzése

A legtöbb mobil eszköz ráadásul nem is támogatja a pluginokat, mivel ezek gyakran böngésző összeomlasztó megoldásokat és biztonsági réseket tartalmaznak.

Tartalom méretezése a nézethez

Horizontális helyett vertikális görgetést tegyen lehetővé az oldal, hogy a tartalom olvasásához a felhasználónak csak egy síkban kelljen görgetnie.

Webmestereszközökben mobilos használhatóság riport

Külön asztali és mobil indexelés

A Google elkezdett azon dolgozni, hogy az asztali eszközökről érkező kéréseket és találatokat külön indexeléssel teljesen elválassza a mobilos eszközökétől. Mivel idén már akár 50%-ot meghaladó mobil forgalom is érkezhet a webhelyekre, ezért előnyös komoly hangsúlyt fektetni erre a marketing stratégia során.

Mobil tesztelés

A Megtekintés Google-ként egy olyan diagnosztikai eszköz a Webmester eszközökben, amellyel szimulálható, hogy a Google hogyan térképezi fel vagy jeleníti meg a webhely URL-jeit.

A különböző mobil eszközökön történő tesztelés emulálásához ideális a Google Chrome böngésző fejlesztői eszköze. Ez az F12 billentyűvel és a bal alsó sarokban lévő mobil eszköz ikonnal varázsolható elő. Népszerű telefonok, tabletek és operációs rendszerek megjelenítése emulálható a hozzájuk tartozó user-agentekkel, így desktopon tesztelhető számos különböző képernyőmérethez igazítva a webhely, amely így a reszponzív töréspontokat is megfelelően megjeleníti.

Google Chrome eszköz szimulátor

A mobil őrület már elkezdődött

A Google+on egy hónapon át a #MobileMadness kampány keretében számos élő közvetítés tekinthető meg a mobil rangsorolás változásának témájáról. Tippeket és hasznos anyagokat osztanak meg a témában.

Mobile madness - Mobil őrület
Tetszett a poszt? Megosztás egy kattintással!

Új hozzászólás

A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: