optimizer.hu - Keresőmarketing (SEO, PPC)

Keresőoptimalizálás, SEO

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás célja az internetes keresőkből érkező organikus forgalom és konverziós arány növelése, látogatószerzés, célközönség hosszútávú növelése. Az optimalizálás folyamatos, nem egyszeri beavatkozás, hanem stratégiai tervezés. Nem csak mennyiségi, hanem minőségi forgalom megszerzése és növelése a cél. A keresőoptimalizálás lényege a webhelyre növekvő mennyiségben történő új látogatók szerzése a természetes keresőtalálatokban való jó helyezéseken keresztül. Szerteágazó feladatkör, innovatív terület, szorosan összefügg a webhasználhatósággal (web usability), a felhasználói élménnyel (user experience, UX) és a tartalommarketinggel (content marketing).

Mára a keresőoptimalizálás olyan egyedi látásmód és tevékenység lett, ahol a SEO szakértő célja minden szempontból hatékonyabbá tenni a webhelyet. A folyamat során felismeri a webes szabványokat betartó, akadálymentesített, szemantikailag helyesen strukturált, egyedi és megfelelő szöveges tartalommal bíró, gyors és a használhatóságot szem előtt tartó tulajdonságok közötti összefüggéseket. Ezeket a változtatásokat és az általuk kifejtett pozitív hatást a webhely látogatói és a keresők is egyaránt előnyben részesítik.

A SEO összehangolt IT és online marketing tevékenység

Egy megbízható SEO specialistának egyaránt kell technikai ismeretekkel bíró webfejlesztőnek (az elvégzendő feladatok specifikálása, dokumentálása, önálló implementálása érdekében) és online marketinges (magas szintű szövegírási képességű, üzleti célokkal tisztában lévő, analitikai szemléletű) szakembernek is lennie. Ezek az ismeretek szükségesek a webhely egészét érintő felelős döntések meghozatalához, valamint a komplex, folyamatos munkához.

A SEO stratégia legfontosabb összetevői:

  • a relevancia,
  • az egyediség,
  • a minőségi tartalom,
  • a megbízhatóság
  • és az autoritás.

Legfőképpen a struktúrába és a tartalomfejlesztésbe érdemes energiát fordítani a keresőoptimalizálás folyamán. Célszerű a konverziós ráta növelését szem előtt tartani, ne csupán az organikus látogatói forgalom növelésére figyeljünk. Emellett cél az innováció, hogy ne csupán a konkurenciát másoljuk, hanem hozzunk létre valami újat és a látogatók számára hasznosat.

A SEO folyamat lépései:

  • webhelytartalom és szerkezet vizsgálata,
  • a webhely fejlesztésére vonatkozó tanácsok összegyűjtése, technikai megvalósítása,
  • minőségi tartalomfejlesztés,
  • kulcsszavakkal kapcsolatos kutatás, kulcsszó targetálás,
  • linkkapcsolatok építése,
  • folyamat felügyelete, eredmények ellenőrzése.

A keresőoptimalizálás nagymértékben támaszkodik a webanalitikára, elengedhetetlen a Google algoritmusváltozások követése, az innováció, új technológiák beépítése, valamint a használhatósági szempontok figyelembe vétele. Szükséges hozzá az autoritás, az aktív közösségimédia-jelenlét (social signals) növelése és a versenytárs-elemzés.

Oldalon belüli keresőoptimalizálás - On-site SEO

Oldalon belüli keresőoptimalizálásnak (on-page vagy on-site SEO) nevezünk minden olyan keresőoptimalizálásra vonatkozó folyamatot, amely a webhely forráskódjában vagy tartalmában történik. Ezekre a változtatásokra van legkönnyebben ráhatásunk, a technikai SEO alapjai is ide tartoznak. Az on-page SEO legfontosabb részei a webhely felépítés (architektúra), a szemantikus HTML kód, a feltérképezhetőség és indexelhetőség, az átjárhatósághoz a megfelelő belső linkek és a tartalomfejlesztés.

Keresőbarát URL-ek

A könnyen megjegyezhető, egyszerűen begépelhető és rövid, de beszédes webcímeket nevezzük kereső- és felhasználóbarát URL-nek. Már a webhelystruktúra tervezése és kialakítása során törekedni kell ezek meglétére. A paraméterek és ékezetek nélküli, 2-3 mappaszerkezetrészt tartalmazó URL-ek a legelőnyösebbek, amelyek visszatükrözik a webhely felépítését. Például http://www.valami.hu/index.php?parameter1=elso&parameter2=masodik helyett https://www.valami.hu/fokategoria/alkategoria/termeknev.

URL struktúra

Nagyon fontos, hogy egy oldal kizárólag csak egy URL alól legyen elérhető. Abban az esetben, ha az átirányítás nem megoldható, mert mindkét URL-nek van logikai jelentősége és szerepe, akkor a duplikáció elkerülése érdekében jelezni kell a keresőrobot számára a priorizált gyűjtő URL-t. Megoldás a nem preferált oldalon a „canonical meta tag” használata, amely a preferált gyűjtőoldal URL-jére hivatkozik. Ezzel elkerülhetők a belső duplikációk, amelyeket nem díjaz a kereső. Lényeges, hogy a megszűnt, már nem elérhető URL-ek legyenek átirányítva, vagy legyen jelezve a keresőrobot számára értelmezhető, 404-es, a HTTP fejléc státuszkódja. Ily módon a nem található oldalak automatikusan kikerülnek a Google által indexált oldalak közül.

Oldalcím (title), meta leírás (meta description)

Minden egyes oldalhoz legyen beállítva egyedi oldalcím (title) és meta elemek, optimális és egyszerű struktúra alapján. A title, oldalcím a böngésző címsorában és a Google találati listában egyaránt megjelenik. A teljes láthatóság miatt maximum 65-70 karakter (512 pixel) hosszúságú szöveg lehet. A metaleírás az oldalon nem, csak a forráskódban és a Google találati listában az oldalcím alatt a kivonatban (snippetben) jelenik meg. Látható, levágás nélküli maximális hossza kb. 160 karakter. Az optimális metaleírás olyan összefüggő szöveg, amely egyedi, és tartalmazza az oldal releváns kulcsszavait.

HTML szemantikus elemek

Egy jól strukturált webhely a látogatók és a keresőrobot számára is jobban követhető. Már maga a HTML kód is lehetőséget biztosít a strukturált adatok kialakítására. Az általános metaadatok az oldalcím, a leírás, a nyelv és például a karakterkódolás beállítását teszik lehetővé. A hierarchikus struktúra a címsorok, alcímek logikai sorrendjét jelöli. A h1 (heading) a főcím, a h2-h6 pedig az alcímek csökkenő sorrendben. A p (paragraph) a bekezdés jelölésére szolgál, az ul a számozatlan, míg az ol a számozott lista. A code forráskódhoz, a blockquote címke használható idézethez, az em a gyengébb kiemelést, míg a strong elem az erősebb szemantikai kiemelést jelöli. Fontos megemlíteni a tartalom és a megjelenés kettéválasztásának jelentőségét. A HTML-ben a szemantikus elemek nem formázásra és megjelenésbeli változtatásra használhatók, hanem a tartalom jelentéséhez kapcsolódnak. A tartalomtól független formázásra a stíluslap (CSS, Cascade Style Sheet, egymásba ágyazott stílusok) alkalmazandó. A HTML5 szabvánnyá válásával új, további hasznos szemantikus címkék jelentek meg, amelyekkel az egész weboldal layout strukturális felépítése megoldható jelölésekkel (pl.: navigáció, fő tartalom, oldalsáv, lábléc).

Strukturált adatok

A strukturált adatok közé tartoznak a mikroadatok és mikroformátumok. Ezek olyan HTML5 specifikációk, amelyekkel a tartalmat leíró címkékkel lehet ellátni egyszerű attribútumok segítségével. Ezáltal leírónevek rendelhetők az egyes elemekhez és tulajdonságokhoz. Mindezek segítségével a Google találati listában bővített kivonatok hozhatók létre, amely igen látványos és extra funkciókat nyújthat a látogatónak, kiváló átkattintási arányt (CTR) növelő tényező.

Átjárhatóság

A megfelelő navigáció és átjárhatóság egyaránt fontos a felhasználóknak, továbbá a keresőrobotnak is. Nagyban függ tőle a webhely Google kereső általi indexálhatósága. A helyes belső szöveges linkstruktúra az alapja, beleértve a főmenüt, a fej- és lábléc, kenyérmorzsa navigációs (breadcrumb) linkek kialakítását, JavaScript nélkül is elérhető hivatkozásokkal. Szintén az átjárhatóságot könnyíti meg a HTML és az XML oldaltérkép (sitemap) is. A belső linkstruktúrát és a felhasználói élményt egyaránt növelheti egy termékajánló, ami a látogató számára legrelevánsabb termékeket javasolhatja, akár a márka, típus vagy kategória, esetleg a felhasználó korábbi előzményei, vásárlásai alapján.

HTTP állapotkódok

A nem található vagy már nem létező oldalak beállítása a 404-es HTTP állapotkódot jelenti. Ez jelzi a keresőrobot számára, hogy az oldal megszűnt, és automatikusan kikerül a találati listából. A látogatók érkezhetnek ezekre hibás külső linkekről, vagy egyszerű elgépelésből fakadóan is. Érdemes a felhasználók számára hasznos, informatív HTML alapú 404-es oldalt létrehozni, ami megjelenésében is hasonlít a webhely többi oldalára. A cél, hogy mindez jutassa a felhasználó tudtára a hibát, és adjon további navigálási lehetőségeket is számára. A megszűnt URL-ek lekezelésére egy másik megoldás a 301-es HTTP kódú szerveroldali átirányítás. Ekkor a látogatók a már nem létező URL helyett az új webcímre érkeznek. Ez azonban nem minden esetben előnyös megoldás, hiszen ronthatja a felhasználói élményt a háttérben történő automatikus átirányítás. Zavarhatja a látogatókat, hogy például a Google találati listából lekattintva egy termékoldalt, ami időközben megszűnt, nem arra, hanem egy kategória listázó oldalra kerülnek. E-kereskedelmi webhely esetében emiatt csak nagyfokú hasonlóság, például helyettesített termékek esetén szabad alkalmazni az ilyen jellegű átirányításokat.

Képek optimalizálása

A képek optimalizálása nemcsak SEO, hanem akadálymentesítési szempontból is jelentős. A webhely minden képéhez szükséges megadni alt tag-et, szöveges képleíró attribútumot és beszédes fájlnevet. A kép felbontása ne legyen indokolatlanul nagy, ha a kép kis méretben jelenik meg, mert a nagy fájlméret növeli a letöltési időt és a sávszélesség-használatot. Legyen a kép tömörítve, ez látható minőségveszteség nélkül kisebb méretet eredményez. A reszponzív képek megoldást nyújtanak a különböző képernyőszélességű eszközökön történő optimalizált, gyorsan betöltődő és sávszélességkímélő kiszolgálására.

Információs architektúra

Egy elektronikus kereskedelemre kihegyezett webhely hierarchiájának, struktúrájának tervezése során a legfontosabb az értékesített termékek rendszerezése, osztály, főkategória, alkategória, levélkategória kialakítása. A terméklistázókhoz tartozik a rendezési, szűkítési lehetőségek elkészítése a paraméterek, tulajdonságok alapján.

Tartalomfejlesztés

A tartalomfejlesztés a legfontosabb módja a keresőoptimalizálás hatékonyságának növelésére. Jó tartalom nélkül az értékes linkek sem fognak csodát művelni, ellenben a jó tartalom természetes módon fogja vonzani a linkeket. A Google algoritmusok kiszűrik a weben máshol is megtalálható szöveges tartalmat, valamint a „töltelék”, a kizárólag a kereső számára létrehozott, automatikusan generált szövegeket, és ezek a találati listában a rangsoroláskor hátrányt okoznak. Jól látható, hogy a hasznos, értékes, tehát nem sablonos tartalmak előállítása feltétlenül szükséges a jól keresőoptimalizált oldalhoz.

A jó tartalomfejlesztés során fontos, hogy ne legyen duplikált tartalom az oldalon (több URL-ről elérhető ugyanaz). Ha mégis elkerülhetetlen a duplikáció, legyen canonical URL beállítva. Ügyelni kell a helyesírási/elgépelési hibák elkerülésére az oldalon, minden oldalon az adott „aloldal” céljának és üzenetének megfelelő tartalmat kell szerepeltetni. Ne szerepeljen túlzott mértékben ugyanaz a kulcsszó egy adott oldalon. Természetesen nem létezik erre kötelezően alkalmazandó aranyszabály, a látogatók által elfogadható súlyozásra és szükséges mennyiségre kell törekedni. Célszerű belső linkeket alkalmazni az oldalak között, rendszeresen frissíteni és időközönként bővíteni a tartalmakat. Hasznosak a közösségi (social) média megosztási lehetőségek, és az, ha optimalizálva van a tartalom és a megjelenés a mobil felhasználók részére is.

A jó tartalom ismérvei, hogy a célközönségére van optimalizálva, hasznos az olvasók számára, könnyen érthető, befogadható, hiteles, megbízható, friss, aktuális, egyedi (a weben máshol meg nem található), különleges, személyes (vicces, komoly, inspiráló, okos, sokkoló), megfogalmazódik általa üzleti cél, megosztható (szívesen, felelősségteljesen ajánlható).

Egyedi, a weben máshol nem található tartalom

Az e-kereskedelmi oldalaknál gyakori a hasznos, egyedi tartalom hiánya. Sok webhely csupán a gyártó által megadott termékleírásokat és marketingszövegeket használja, plusz, hozzáadott érték nélkül. Lehetőség van a kategórialistázó oldalakhoz plusz szöveges tartalom hozzáadására, tematikus ismertetők, tájékoztatók, bemutató és oktató oldalak létrehozására. Ezek a felhasználók és a keresőrobot számára egyaránt hasznosak, előnyösek. Hasonló célt szolgálnak a részletes, strukturált termékleírások, kiemelve a terméklapon a paramétereket és a tulajdonságokat.

Nem elhanyagolható a felhasználók által generált tartalom (user generated content) szerepe sem, ide tartoznak a látogatók által készített értékelések, megfogalmazott és beküldött kérdések, szövegek.

A kategóriánkénti legjobban értékesített és legnépszerűbb termék összegyűjtése és megjelenítése szintén pluszt adhat a listázó oldalhoz. Ha a látogatók számára máshonnan nem elérhető, de releváns eredményt biztosít, akkor bizonyos esetekben érdemes az oldalon használt belső kereső találati oldalait is indexeltetni a keresővel. Ezen belső keresési találatokhoz (search query pages) egyedi tartalmak, hozzáadott értékek kell, hogy szerepeljenek. Hasonlóképpen, a listázókban a speciális szűkítő paramétereknek és tulajdonságok is képezhetnek egyedi oldalakat. Például az egyes színekre, méretekre szűkített terméklistázók külön URL-eken történő elérhetősége bizonyos esetekben hasznos lehet a látogatók számára. De létezhetnek webshopok, ahol jelentősen kanibalizálhatják egymást az ilyen oldalak. Az ár vagy betűrend szerint rendezett különböző sorrendű listázók külön URL-eken történő indexelésének nincs létjogosultsága a kereső szemében, így ezek közül csak egy listázót kell indexelni a Google-val.

Oldalon kívüli keresőoptimalizálás

Oldalon kívüli keresőoptimalizálásnak (off-page vagy off-site SEO) nevezzük mindazokat a keresőoptimalizálás érdekében tett lépéseket, amelyek nem közvetlenül a webhelyen történnek. Ide tartozik a kereső által optimálisnak ítélt, külső oldalakról a webhelyre mutató linkstruktúra (természetes linkprofil), a közösségi faktorok és visszacsatolások, valamint a megfelelő autoritás kialakítása. A Google algoritmusban bár csökkenő, de még mindig az egyik legjelentősebb szerepe van a különböző oldalakról történő átlinkelésnek. Itt is az a szabály érvényes, hogy a jó tartalom önmagától vonzza az oldalra mutató hivatkozásokat és közösségi megosztásokat.

A fizetett és mesterséges linképítés ideje szerencsére már lejárt. A mesterséges linkfarmok és az automatizált PageRank növelő hálózatok kártékonyak, hátrányos kereső általi megítélést okoznak. A Google Search Console eszközben lehetőség van eltávolítani a webhelyre mutató spam (kéretlen, reklám) linkeket, amelyek az organikus helyezésekre ártalmasak. A linkprofil kialakítás során törekedni kell arra, hogy mindig értékes, a látogatók számára megbízható, hiteles, a témához releváns webhelyekről érkezzenek hivatkozások. Online értékesítés esetén a termékekhez előnyös lehet a fő disztribútortól vagy közvetlenül a gyártótól linkeket szerezni. A fizetett PR- és reklámcikkeknél ügyelni kell a nofollow link attribútum meglétére, azaz arra, hogy az adott oldal ne adjon tovább linkértéket, mert az spamnek minősülhet a Google szemében.

A linkellenőrzés és linképítés:

  • természetes linkprofil kialakítása (linkek horgonyszövegének fontossága, kulcsszavak aránya alacsonyabb legyen a teljes linkprofilhoz képest),
  • nagyszámú kulcsszavas horgonyszöveg helyett kevesebb, de magas minőségű domainről, releváns szövegkörnyezetből jöjjenek a hivatkozások,
  • kezdőlapra (domainre, brandre) és egyéb oldalakra mutató linkek aránya (réteges linkstruktúra kialakítása),
  • dofollow-nofollow linkek aránya.

A linkprofil és horgonyszövegek ellenőrzéséhez kiváló eszköz az moz.com-féle Open Site Explorer, vagy az ahrefs.com toolja. Ezek megjelenítik az általuk követhető és az átirányított linkeket a külső oldalakról. A Search Console (régi nevén Webmester Eszközök) közvetlen üzeneteket küldhet az észlelt problémákról (természetellenes linkekről), továbbá új funkciójaként elérhető a linkeltávolítást kérő eszköze, amelyekkel jelenteni lehet a kéretlen hivatkozásokat a Google számára.

Az off-site keresőoptimalizáláshoz tartozik a közösségi média integrációja. Az autentikált és a webhellyel összekapcsolt Google+ oldal megléte növelheti a kereső általi hitelességet.

Átállás HTTP-ről HTTPS-re

2017. február 16., csütörtök
2017-ben már nem csak bizonyos személyes és pénzügyi adatok megadása esetén lehet alapkövetelmény, hogy egy webhely SSL-kapcsolatot alkalmazzon. A Google Chrome és Firefox böngészők legújabb verziói már feltűnő módon hívják fel figyelmet, ha a kapcsolat nem titkosított. A felhasználók is egyre jobban ügyelnek az online biztonságukra. Mindennek SEO aspektusa, hogy a Google is pozitív faktorként jegyzi a HTTPS meglétét. Összegyűjtöttem a legfontosabb infókat az átállás lépéseiről.

A SEO szerepe egy híroldal életében - Internet Hungary 2016 előadás

2016. szeptember 28., szerda
A Google globálisan kiterjesztette az AMP-t (gyorsított mobil oldalakat), így már hazánkban is megjelennek a találati listán külön jelöléssel a villámgyors oldalak. A hírportálok számára ez egy újabb, remek lehetőség a növekvő mobil forgalom további kiaknázására. Az Internet Hungary 2016 konferencián a keresőoptimalizálás híroldalak életében betöltött szerepéről tartottam előadást.

Google keresési minőség értékelő irányelvek

17 megosztás
2015. november 23., hétfő
A Google által közzétett 160 oldalas anyag betekintést nyújt, hogy a keresési minőség értékelő irányelvek alapján mi tekinthető jó minőségű webhelynek. Az irányelvek ismerete segítséget nyújthat a keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereknek is a jobb webhelyek és tartalom készítésében. A dokumentum külön kitér a mobil használhatóságra is, részletes példákkal illusztrálva.

A leghasznosabb SEO eszközök

30 megosztás
2015. június 04., csütörtök
Egy SEO-val foglalkozó szakember képzeletbeli tarsolyában (és könyvjelzői között) számos eszköz található, amely egyszerűsítheti a munkáját. A kulcsszókutatáshoz és tervezéshez, valamint a linkek analizálásához több hasznos és ingyenesen használható eszköz létezik. A HTML kód elemzéséhez az online toolok mellett, remek böngészőbővítmények is rendelkezésre állnak, a hibás átirányítások és technikai hibák felderítéséhez pedig asztali szoftverek is elérhetők. Emellett a duplikált tartalom ellenőrzéséhez is léteznek egyszerű megoldások. A komplett webhelyanalízist, auditot és konkurencia-elemzést lehetővé tevő megoldásokat külön csokorba gyűjtöttem.

A mobil találati lista új rangsorolása

8 megosztás
2015. március 21., szombat
A Google 2015. április 21-én élesíti a mobil találati lista új rangsorolására vonatkozó fejlesztését, amelynek köszönhetően a mobilbarát webhely megléte sokkal fontosabb faktor lesz az algoritmusban. Összegyűjtöttem a legfontosabb tudnivalókat, ami azoknak is hasznos lehet, akik már évek óta a mobile-first attitűd szellemében fejlesztik a webhelyüket.

Keresőoptimalizálás 2015-ben, SEO trendek

14 megosztás
2015. január 27., kedd

A Google célja idén is a felhasználók számára legrelevánsabb és legértékesebb találatok megjelenítése, így a 2015-ös év is azoknak a SEO-soknak fog kedvezni, akik a szabályok kijátszása helyett azokhoz igazodva, innovatív megoldásokba fektetik erőforrásaikat.