optimizer.hu - Keresőmarketing (SEO, PPC)

Keresőoptimalizálás 2015-ben, SEO trendek

×

Hibaüzenet

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls menu_set_active_trail() függvényben (/web/optimizer/optimizer.hu/includes/menu.inc 2405 sor).
14 megosztás
2015. január 27., kedd

A Google célja idén is a felhasználók számára legrelevánsabb és legértékesebb találatok megjelenítése, így a 2015-ös év is azoknak a SEO-soknak fog kedvezni, akik a szabályok kijátszása helyett azokhoz igazodva, innovatív megoldásokba fektetik erőforrásaikat.

Keresőoptimalizálás 2015-ben, SEO trendek

A régimódi, elavult technikák híveinek úgy tűnhet, hogy a SEO egyre nehezebbé válik, mert a Google folyamatosan diktálja és alakítja a játékszabályokat, hiszen évente 500-600 alkalommal változik a kereső rangsorolási algoritmusa. Pozitívum azonban, hogy a klasszikus, régi-iskolás SEO helyett új aspektus és attitűd kerül előtérbe. Maga a keresőoptimalizálás fogalom is megújul, a Search Engine Optimization helyett a Search Experience Optimization kifejezés jellemzi pontosabban a folyamatot, amelynek a felhasználók állnak a középpontjában.

Összegyűjtöttem néhány pontban, hogy mit várhatunk az új esztendőtől a SEO vonatkoztatásában.

Újabb lépések a szemantikus web felé

A szemantikus web (2015-ös teljes megvalósulását tekintve egyelőre utópisztikusnak tűnő elképzelés, amely) olyan módszerek és technológiák összessége, amelyekkel elérhetővé tehető a gépi algoritmusok és keresőrobotok számára a neten található információk jelentése és struktúrája. A szemantikus web célja, hogy a weboldalakon lévő információkat a gépi rendszerek ne felületesen, hanem valódi tartalomként kezeljék, értelmezzék. Mindennek a folyamatnak egyik újabb mérföldköve, hogy hivatalos ajánlássá vált a HTML5 szabvány 2014 novemberében, véglegesítette és elfogadta a World Wide Web Consortium (W3C). A 2015-ben induló webhelyeknek így gyakorlatilag "kötelező" (lesz) használni az új szabványt.

A szemantikus weben a megjelenített információkat kiegészítő, metaadatokkal lehet ellátni, segítve ezzel a gépi feldolgozást. A HTML5 mikroadat-specifikáció segítségével például ismertetők, személyes adatok vagy események írhatók le, ha különböző kiegészítő címkékkel van ellátva a kód. A mikroadatok mellett a mikroformátumok és RDFa is lehetőséget biztosít a metaadatok létrehozására. A keresőmotorok felhasználják a weboldalakon levő jelöléseket (a Google például arra is, hogy bővített kivonatokat jelenítsen meg közvetlenül a találati listában). Ez a trend minden bizonnyal tovább fog folytatódni idén is, sőt talán a Google Tag Manageren keresztül is implementálhatók lesznek a jelölések.

Stukturált adatleíró séma

A schema.org egy együttműködés a három nagy kereső között (Google, Bing, Yahoo) között a web fejlesztésére egy strukturált adatleíró séma létrehozására. Mindez a webmesterek számára is előnyös és megkönnyíti a kivitelezést, a keresőmotorok számára segít értelmezni az oldalakon tárolt információkat és a felhasználók számára is gazdagabb keresési eredményt biztosít. A schema.org szótár és jelölési szintaxis folyamatosan tovább bővül, amely a korábbi különböző szabvány használata helyett a konzisztenciát is javítja az adatokra támaszkodó keresőmotorok között. 2015-re várható a Schema.org v2.0 megjelenése.

schema.org jelölésre példa

A Google jelenleg leginkább a mikroadatok használatát javasolja és támogatja. Fontos megemlíteni, hogy hivatalosan a Google még nem használja rangsorolási célokra a jelölést, viszont hangsúlyozza, hogy a bővített kivonatok révén a weboldalak sokkal hangsúlyosabban, látványosabban jelenhetnek meg a találati listában a keresési találatok között, így okozhat organikus forgalomnövekedést. A webhelyre beágyazott strukturált adatjelölés azért is fontos, mert a Google Tudásháló panelje is megjelenítheti. 2015-ben a kereső egyre több JSON (JavaScript Object Notation for Linked Data) formátumot fog elfogadni, így egy lépéssel közelebb kerülhetünk a szemantikus webhez.

Kulcsszavak helyek témák, céloldalak

A klasszikus, régimódi SEO a kulcsszóhelyezéseken alapult, csak a kiemelt kulcsszavakra összpontosított és csak ezekre történt optimalizálás (kulcsszókutatás, landing oldal készítés, finomhangolás, linképítés, pozíció mérés). Ezzel szemben a modern SEO a keresőből megszerezhető organikus forgalom széles volumenére összpontosít, az optimalizálás a webhely egész tartalmára kiterjed. A kulcsszavakból és kifejezésekből tartalom csoportok alkothatók, amelyek azonos céloldalon helyezkedhetnek el. Ennek köszönhetően nincs szükség kulcsszóhalmozásra és rengeteg külön-külön, a kulcsszóhoz releváns aloldal létrehozására. A fókusz a megbízható és minőségi tartalmon keresztül a témákra és a céloldalra kerül a kulcsszavak helyett. Mindez gyakorlatilag a Google válasza a tartalommarketingesek által mesterkélten létrehozott végtelen mennyiségű tartalomra.

Az új megközelítés lényege, hogy a hangsúly nem a specifikus kulcsszavakon, hanem a sokkal szélesebb és értékesebb információt szolgáltató témákra kerül a kereső szemében. A tartalmat a legcélzottabb közönség számára lehet optimalizálni, amely így sokkal hatékonyabb lehet, mint az általánosabb célzású kulcsszavas SEO esetében. A sikerességet a látogatók elégedettsége és a céloldal teljesítménye határozza meg (pl.: konverziós arány, bevétel, oldalon eltöltött idő, visszafordulási arány).

Not provided

A Google adatvédelmi okokra hivatkozva 2011 októberében elkezdte titkosítani (https:// protokoll használatával) a Google fiókba bejelentkezett felhasználók és a közötte lévő csatornát, ennek eredményeképpen a Google Analytics riportokban az organikus forgalom jelentésnél 2015 elejére 80-90%-ban a "not provided" kulcsszó jelent meg, az eredeti kulcsszó helyett. Egyesek szerint ez a lépés is a kulcsszavas SEO ellehetetlenítése érdekében történt, hogy a landing page-ekre kerüljön a hangsúly. Megemlítendő, hogy mindez a korlátozás nem érintette a AdWords PPC, fizetett hirdetési kampányokat, így a kulcsszavak teljesítményéről onnan kapható teljes körű visszajelzés. Szerencsére az Analytics-szen túl a Webmestereszközökkel korlátozottan kinyerhetők adatok az organikus forgalomra vonatkozóan, 2015-ben talán számíthatunk további lehetőségekre, bővített funkciókra is ezzel kapcsolódóan.

Lokális SEO előretörése, dinamikus találati lista

A több verziójú és sokkal gyakrabban frissülő Panda és Pingvin (Penguin) mellett megjelent a Galamb (Pigeon) algoritmus is, amely a lokális SEO tekintetében hozhat komoly változást 2015-ben itthon is. Alapjaiban változtathatja meg a helyi keresések rangsorolási szempontjait, a térképes keresések mellett a webes keresésekre is nagy hatással lehet.

Mindennek előszele lehet, 2014. év vége óta már az inkognitó módban történő keresés is az IP-címtől és más tényezőktől függő találati eredményt ad. Ennek köszönhetően abszolút dinamikussá válhatnak a Google találati listák, még komplexebbé válhat a keresőoptimalizálás, valamint végleg megszűnhet a sokak által még nagy jelentőséggel bíró kulcsszópozíció-mérés jelentősége a lokális, helyfüggő keresések esetében. A mobil eszközök elterjedésével népszerűvé váló hangalapú keresés logikussá teszi ezt a lépést a Google részéről. 2015-ben a lokális SEO nagyot gördíthet a kisebb forgalmú és látogatottságú webhelyek forgalmának fellendítésében.

Mobil forgalom további növekedése

Az előrejelzések alapján 2015-ben a netes eszközök több mint fele okostelefon, táblagép, és hibrid kütyü lesz, a mobil forgalom részesedése közel 50% lesz. A platform- és eszközfüggetlen megjelenésre a Google által leginkább javasolt megoldás a reszponzív webdesign. Ennél a módszernél egy HTML kód és egy URL tartozik az oldalhoz és különböző media query CSS szabályok a szélességfüggő megjelenéshez. Ezzel elkerülhető az átirányítás és több tartalom. Teljesítmény optimalizálás terén azonban mindez (egyelőre) nem a legelőnyösebb, hiszen a mobil eszközökre is letöltődik minden elem. További lehetőség a mobilbarát webhely megvalósítására a dinamikus oldal (eszközfüggő tartalom, HTTP fejlécben Vary: User-agent használatával) létrehozása, amely azonos URL alól a user-agent alapján különböző HTML kódot szolgál ki. Harmadik lehetőség pedig a külön mobil oldal (pl. aldomainnel: m.example.hu) létrehozása és user-agent alapján átirányítás a megfelelő eszközre. Ebben az esetben egyszerűbb a teljesítményoptimalizálás, viszont a két verzió tartalmát és kapcsolatát a duplikációk elkerülése érdekében szinkronban kell tartani.

Mobilbarát webhelyek

A Google a mobilos találati listában 2014 novemberétől külön címkével jelzi a találati listán a mobilbarát webhelyeket. Ez már régóta rangsorolási szempont, így elkerülhetetlen a mobilra történő optimalizálás. A mobilbarát jelző feltételei: a webhely ne használjon olyan megoldásokat, amit a mobil eszközök nem tudnak megfelelően kezelni (pl. Flash). Használjon a webhely megfelelő szövegméretet, amely mobilon is nagyítás nélküli olvashatóságot biztosít. A tartalom igazodjon a képernyőmérethez, elkerülve így a látogatók általi vízszintes görgetés szükségességét. A hivatkozások olyan távolságra legyenek elhelyezve egymástól, hogy könnyen lehessen érintéssel navigálni azokon keresztül. A Google elérhetővé tett egy Mobilbarát teszt oldalt, valamint egy Mobilos használhatóság ellenőrző eszközt. 2015-ben a hatékony webes jelenléthez és a keresőoptimalizáláshoz már nem csak ajánlott, hanem gyakorlatilag kötelező a mobilbarát webhely megléte.

HTTPS protokoll használata

Bár jelenleg még nem, vagy csak minimálisan rangsorolási faktor a HTTPS megléte, az irányvonal tisztán látható. A Google a jövőben törekedni fog arra, hogy a biztonságos protokollt használó site-okat részesítse előnyben, hiszen azok a felhasználók számára is kedvezőbbek. Szívesebben hajtanak végre pénzügyi tranzakciót és fizetnek online a felhasználók biztonságos webhelyen. 2015-ben érdemes a brand stratégiaterv részeként erre is gondolni e-kereskedelmi webhelyek esetében.

Oldalbetöltési sebesség javítása

Az oldalbetöltődési sebesség eddig is rendkívül fontos rangsorolási tényező volt, de a jelentősége 2015-ben tovább növekedhet. A HTML kód, a képek JS és CSS fájlok tömörítése és lekicsinyítése mellett a HTTP kérések csökkentésére is törekedni kell. Gyakorlatilag meg kell szüntetni vagy minimalizálni kell minden, a gyors betöltődést gátló forrást, amelyek késleltetik az oldal megjelenítését. Legkritikusabb az oldal hajtás feletti tartalma, hiszen gyakran ezt nem lehet megjeleníteni anélkül, hogy várakozni kellene egyes források betöltődésére. Megoldás lehet a szkriptforrások késleltetése vagy aszinkron módon történő betöltése, esetleg közvetlenül a HTML kódba befoglalása. A Google internetes teljesítményt mérő eszköze konkrét javaslatokat ad a sebesség optimalizálásához.

Közösségi média felértékelődése

2014 januárjában Matt Cutts a vendégblogolás végéről írt, a Google szemében spamnak minősül minden a SEO érdekében elhelyezett backlink. 2015-ben a reputáció mesterséges, manipulatív növelése érdekében fizetett értékelések, vélemények, kommentek elleni megoldások születhetnek. Járható út a megbízható tartalommal a szerző autoritásának és hitelességének növelése, a körülhatárolható célcsoportból a közösség építése.

Bár egyes megítélések szerint "hatalmas bukás" a Google saját közösségi oldala, mégis a közösségi szignáloknak növekvő hatásuk lehet idén a SEO-ban. A social jegyek szerepet játszhatnak a helyezésekben és a teljesítmény megítélésében. A Google minden bizonnyal fel fogja használni és beépíti az algoritmusába ezeket a mutatókat a természetellenes, manipulált látogatói forgalom, brand népszerűség és elköteleződés kiszűrésére, mint ahogy azt a linkekkel tette a Pingvin esetében.

Tetszett a poszt? Köszönöm ha megosztod egy kattintással!

Új hozzászólás

A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: