Hirdetésblokkolók használatának mérése Google Analytics-szel
Az utóbbi 12 hónapban 41%-kal nőtt a hirdetésblokkolók használata és az IT célcsoportban már 50% feletti ez az arány. De vajon mi a helyzet a saját oldalunkon? Íme egy útmutató, hogyan mérhető Google Analytics-szel a hirdetésblokkolók használata.
A hirdetésblokkolók használatának elterjedtsége
2015-ben világviszonylatban közel 200 millió netező használt hirdetésblokkolót a PageFair és az Adobe közös tanulmánya szerint. Tavaly idehaza a magyar felhasználók 23%-a, megközelítőleg 1,7 millió ember használt aktívan ad blockert.
Ad blocker böngésző-bővítmények
Google Chrome böngésző alatt a két legnépszerűbb hirdetésblokkoló az Adblock és az Adblock Plus. Ezek önmagukban több száz millió letöltéssel büszkélkedhetnek. Egyaránt blokkolják a GDN, a Facebook és a YouTube hirdetéseket.
A látogatók azért kedvelik ezeket a böngésző-bővítményeket, mert nem jelenítik meg az olykor már-már zavaróan tolakodónak tűnő és harsány reklámokat, gyorsítják az oldalbetöltést és csökkentik az adatforgalmat. Ez utóbbi, mobilon még nyomósabb érv lehet.
Természetesen a hirdetésmegjelenítők és a kiadók nem lelkesednek a felhasználók ilyen irányú cselekedeteiért. A hirdetések blokkolásával jelentős bevételtől esnek el, ami a webhelyek fenntarthatóságát is befolyásolhatja. Ez érthető, hiszen a tartalomszolgáltatók számára fontosak a reklámbevételek.
Talán segíthetne a helyzeten, ha az egyes hirdetők jobban optimalizálnák a hirdetéseiket és például egy sikeres tranzakció/vásárlás után már nem bombáznák feleslegesen call-to-actionre buzdító remarketing üzenetekkel a már konvertált, ugyanazt a terméket már megvásárolt felhasználókat. A relevánsabb, célzottabb, perszonalizált és bizonyos programozott hirdetések hatékonyabban működhetnének.
Külön csavar a történetben, hogy egyébként nem blokkolnak minden reklámot a default beállítással az ad blockerek, az elfogadhatónak ítélt, a felhasználók számára elviselhető és "fehérlistás" hirdetéseket megjelenítik.
Mérés Google Analytics-szel
Avinash Kaushik digitális marketing evangelista pár hete írt egy remek posztot, hogyan szegmentálható Analytics-ben a hirdetésblokkolót használó forgalom.
Ebben a posztban egy némileg eltérő módszert írtam le, amellyel néhány lépésben kivitelezhető az ad blockerek használatának mérése. Végeredményként Google Analytics eventek (események) születnek az oldalbetöltődéskor, a hirdetésblokkoló használatától függően:
JavaScript file feltöltése
Első lépésként a webhelyen szükséges elhelyezni egy JavaScript file-t és be kell illeszteni minden oldal template-jébe (HTML kódjába):
<script type="text/javascript" src="/show_ads.js"></script>
Mindössze egy változó deklarálása történik, a file tartalma az alábbi sor:
var canRunAds = true;
Google Tag Manager címke létrehozása
A Google Címkekezelőben létre kell hozni egy új egyéni címkét az alábbi JavaScript kóddal:
<script type="text/javascript">
if( window.canRunAds === undefined ){
dataLayer.push({
'event': 'adBlocker',
'adBlockStatus': 'active'
});
} else {
dataLayer.push({
'event': 'adBlocker',
'adBlockStatus': 'inactive'
});
}
</script>
Aktiválási szabályként (trigger) a minden oldalon történő futtatást szükséges választani (Fire on All Pages):
GTM dataLayer változó létrehozása
Ezután a következő lépés létrehozni egy változót (variable), ami a dataLayerből veszi ki majd az értéket:
Google Analytics egyéni dimenzió beállítása
A fentieket követően az Analytics-ben létre kell hozni egy új custom dimensiont (egyéni dimenziót):
GTM esemény létrehozása
Utolsó lépésként a Google Tag Managerben létre kell hozni egy másik címkét az esemény méréséhez (meg kell adni az event/esemény attribútumait, a korábban definiált dataLayer változóval és be kell állítani az egyéni dimenziót a GA-s index id-val)
Ezt követően, amint megérkeznek az összegyűjtött adatok, az Analytics felületén a "Behavior > Events > Top Events" alatt érhető el ezen eseményekről a riport. Másodlagos dimenzióként az "Event action"-t szükséges kiválasztani, majd az "Adblocker" kategóriára szűrve látható a részletes forgalmat.
Az optimizer.hu blog esetében az elmúlt pár nap statisztikája alapján a látogatók 27%-a használt hirdetésblokkolót.
Új hozzászólás
A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: