optimizer.hu - Keresőmarketing (SEO, PPC)

Hirdetésblokkolók használatának mérése Google Analytics-szel

×

Hibaüzenet

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls menu_set_active_trail() függvényben (/web/optimizer/optimizer.hu/includes/menu.inc 2405 sor).
18 megosztás
2016. június 10., péntek

Az utóbbi 12 hónapban 41%-kal nőtt a hirdetésblokkolók használata és az IT célcsoportban már 50% feletti ez az arány. De vajon mi a helyzet a saját oldalunkon? Íme egy útmutató, hogyan mérhető Google Analytics-szel a hirdetésblokkolók használata.

Hirdetésblokkolók használatának mérése Google Analytics-szel

A hirdetésblokkolók használatának elterjedtsége

2015-ben világviszonylatban közel 200 millió netező használt hirdetésblokkolót a PageFair és az Adobe közös tanulmánya szerint. Tavaly idehaza a magyar felhasználók 23%-a, megközelítőleg 1,7 millió ember használt aktívan ad blockert.

Ad blocker böngésző-bővítmények

Google Chrome böngésző alatt a két legnépszerűbb hirdetésblokkoló az Adblock és az Adblock Plus. Ezek önmagukban több száz millió letöltéssel büszkélkedhetnek. Egyaránt blokkolják a GDN, a Facebook és a YouTube hirdetéseket.

Google Chrome-os hirdetésblokkolók

A látogatók azért kedvelik ezeket a böngésző-bővítményeket, mert nem jelenítik meg az olykor már-már zavaróan tolakodónak tűnő és harsány reklámokat, gyorsítják az oldalbetöltést és csökkentik az adatforgalmat. Ez utóbbi, mobilon még nyomósabb érv lehet.

Természetesen a hirdetésmegjelenítők és a kiadók nem lelkesednek a felhasználók ilyen irányú cselekedeteiért. A hirdetések blokkolásával jelentős bevételtől esnek el, ami a webhelyek fenntarthatóságát is befolyásolhatja. Ez érthető, hiszen a tartalomszolgáltatók számára fontosak a reklámbevételek.

Talán segíthetne a helyzeten, ha az egyes hirdetők jobban optimalizálnák a hirdetéseiket és például egy sikeres tranzakció/vásárlás után már nem bombáznák feleslegesen call-to-actionre buzdító remarketing üzenetekkel a már konvertált, ugyanazt a terméket már megvásárolt felhasználókat. A relevánsabb, célzottabb, perszonalizált és bizonyos programozott hirdetések hatékonyabban működhetnének.

Külön csavar a történetben, hogy egyébként nem blokkolnak minden reklámot a default beállítással az ad blockerek, az elfogadhatónak ítélt, a felhasználók számára elviselhető és "fehérlistás" hirdetéseket megjelenítik.

Hirdetésblokkolók

Mérés Google Analytics-szel

Avinash Kaushik digitális marketing evangelista pár hete írt egy remek posztot, hogyan szegmentálható Analytics-ben a hirdetésblokkolót használó forgalom.

Ebben a posztban egy némileg eltérő módszert írtam le, amellyel néhány lépésben kivitelezhető az ad blockerek használatának mérése. Végeredményként Google Analytics eventek (események) születnek az oldalbetöltődéskor, a hirdetésblokkoló használatától függően:

Adblocker használat Google Analytics esemény

JavaScript file feltöltése

Első lépésként a webhelyen szükséges elhelyezni egy JavaScript file-t és be kell illeszteni minden oldal template-jébe (HTML kódjába):

<script type="text/javascript" src="/show_ads.js"></script>

Mindössze egy változó deklarálása történik, a file tartalma az alábbi sor:

var canRunAds = true;

Google Tag Manager címke létrehozása

A Google Címkekezelőben létre kell hozni egy új egyéni címkét az alábbi JavaScript kóddal:

<script type="text/javascript">
if( window.canRunAds === undefined ){
dataLayer.push({
'event': 'adBlocker',
'adBlockStatus': 'active'
});
} else {
dataLayer.push({
'event': 'adBlocker',
'adBlockStatus': 'inactive'
});
}
</script>

Aktiválási szabályként (trigger) a minden oldalon történő futtatást szükséges választani (Fire on All Pages):

GTM tag - Check AdBlocker

GTM dataLayer változó létrehozása

Ezután a következő lépés létrehozni egy változót (variable), ami a dataLayerből veszi ki majd az értéket:

GTM dataLayer ad blocker

Google Analytics egyéni dimenzió beállítása

A fentieket követően az Analytics-ben létre kell hozni egy új custom dimensiont (egyéni dimenziót):

Google Analytics Ad Blocker custom dimension

GTM esemény létrehozása

Utolsó lépésként a Google Tag Managerben létre kell hozni egy másik címkét az esemény méréséhez (meg kell adni az event/esemény attribútumait, a korábban definiált dataLayer változóval és be kell állítani az egyéni dimenziót a GA-s index id-val)

GTM event AdBlock status címke

Ezt követően, amint megérkeznek az összegyűjtött adatok, az Analytics felületén a "Behavior > Events > Top Events" alatt érhető el ezen eseményekről a riport. Másodlagos dimenzióként az "Event action"-t szükséges kiválasztani, majd az "Adblocker" kategóriára szűrve látható a részletes forgalmat.

Az optimizer.hu blog esetében az elmúlt pár nap statisztikája alapján a látogatók 27%-a használt hirdetésblokkolót.

Adblocker használat Google Analytics esemény
Tetszett a poszt? Köszönöm ha megosztod egy kattintással!

Új hozzászólás

A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: