optimizer.hu - Keresőmarketing (SEO, PPC)

Google keresési minőség értékelő irányelvek

30 megosztás
2015. november 23., hétfő
A Google által közzétett 160 oldalas anyag betekintést nyújt, hogy a keresési minőség értékelő irányelvek alapján mi tekinthető jó minőségű webhelynek. Az irányelvek ismerete segítséget nyújthat a keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereknek is a jobb webhelyek és tartalom készítésében. A dokumentum külön kitér a mobil használhatóságra is, részletes példákkal illusztrálva.
Google keresési minőség értékelő irányelvek

A Google folyamatosan kísérletezik az algoritmusa fejlesztésével, hogy még jobb minőségű találati listákat hozzon létre. Már régóta élő személyek ellenőrzik, értékelik a találati listákat és adnak visszajelzést manuálisan az eszközölt változtatásokról. Eredetileg az ő munkájukat segítették a most frissített és közzétett minőségi irányelvek, amelyek a Google gondolkodását tükrözik a felhasználói keresésekről.

A keresőoptimalizálás iránt érdeklődő közönség már eddig is több ízben találkozhatott a Google minőségértékelési irányelveivel, a most publikált teljes anyagra viszont eddig még nem volt példa. A Google munkatársa (Mimi Underwood) 2015. november 19-én a hivatalos Webmaster Central Blogban közzétette a dokumentumot 160 oldalas terjedelemben. A publikált anyag angol nyelven érhető el PDF formátumban, bár igazán újdonságot nem tartalmaz, mégis sok webhely tulajdonos és webmester számára hasznos tartalommal bírhat.

A 2013-ban közzétett rövidebb dokumentum óta rengeteg minden változott. Sokkal több ember használ mobil eszközöket és a mobil keresések száma világszinten meghaladja az asztali gépekről történőket. Átalakultak a keresési szokások is, így teljesen érthető a dokumentum aktualitása és létjogosultsága. Az alábbiakban összegyűjtöttem a legfontosabb információkat.

1. rész: Oldal minőség értékelő irányelvek

Webhely és weboldal megértése

Mi a weboldal célja?

Egy weboldal esetében teljesen különböző kitűzött célok lehetnek, pl.: információt osszon meg, szórakoztasson, véleményt fejtsen ki, értékesítsen terméket vagy szolgáltatást, kérdésekre választ adjon, file letöltést tegyen lehetővé.

"Pénzt vagy életet" típusú oldalak

A látogatók, boldogságára, egészségére, jólétére ható, Your Money or Your Life (YMYL) típusú oldalakat nagyon magas oldal minőségi követelmények jellemzik (pl.: vásárlást lehetővé tevő, tranzakciós oldalak, pénzügyi információs oldalak, orvosi és egészségügyi oldalak, jogi információkat közlő oldalak).

Weboldal tartalmi részei

  • Fő tartalom
  • Kiegészítő tartalom
  • Hirdetések

Webhely megértése

  • Kezdőoldal megtalálhatósága
  • Tartalom készítőjének megtalálhatósága, elérhetőségei
  • Webhely karbantartása, frissessége
  • Webhely reputációja, hírneve

Oldal minőség értékelés fontos szempontjai

Az egyik legfontosabb szempont az oldalminősítés során a fő tartalom minősége. Ez jellemzi leginkább, hogy mennyi időt, energiát, szakértelmet szántak, valamint tehetséget és képességet vettek igénybe az oldal létrehozására. A másolt tartalom, az automatikusan generált, gyenge minőségű szövegek negatív megítélést kapnak az értékelés során.

  • Fő tartalom mennyisége és minősége, legyen az oldalnak kitűzött célja
  • Szakértelmi, tekintélyességi, megbízhatósági szintje az oldalnak és a webhelynek
  • A webhely reputációja - a hírnév, nagyon fontos ha a webhely magas bizalmi szintet igényel
Minőségi webhely

Magas minőségű oldalak

A magas minőségű oldalak jól elérik kitűzött céljaikat. A szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság (Expertise/Authoritativeness/Trustworthiness - E-A-T) jellemi őket és jó reputációval rendelkeznek. Bármilyen (szak)területen létezhetnek.

  • Kielégítő mennyiségű, magas minőségű fő tartalom
  • Magas szintű szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság
  • Pozitív reputáció
  • Hasznos kiegészítő tartalom
  • Funkcionális oldal design, ideális fő tartalom elhelyezkedés
  • Kielégítő mennyiségű webhely információ
  • Jól gondozott és karbantartott webhely

Legmagasabb minőségű oldalak

  • Nagyon jó minőségű fő tartalom
  • Nagyon magas szintű szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság
  • Nagyon pozitív megítélés és reputáció

Alacsony minőségű oldalak

A gyenge minőségű oldalak nem kielégítőek, általában hiányzik több elem, amely megakadályozza a kitűzött célok elérését.

  • Alacsony minőségű, elégtelen mennyiségű fő tartalom
  • Hiányzó szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság, szavahihetőség
  • Jellemzők, amelyek bizonyíthatják alacsony minőséget
  • Negatív hírnév, rossz reputáció
  • Zavaró, haszontalan kiegészítő tartalom

Legalacsonyabb minőségű oldalak

A webhelyeknek azért kell létezniük, hogy segítsék a felhasználókat, hozzáadott értéket kell hogy képviseljenek. A felhasználóknak kárt okozó, vagy megtévesztő oldalak leminősítődnek.

  • Ártalmas vagy kártékony oldalak
  • Hiányos, cél nélküli oldalak
  • Megtévesztő oldalak
  • Alacsony minőségű fő tartalommal rendelkező oldalak (nincs hozzáadott érték, kulcsszóhalmozás, halandzsa, értelmetlen, automatikusan generált, másolt szöveg)
  • Nincs webhely információ, elérhetőség, impresszum
  • Rendkívül megbízhatatlan, pontatlan vagy félrevezető információk
  • Félbehagyott webhely, spam oldalak a webhelyen
  • Rendkívül negatív reputáció, vagy kártékony hírnév

Közepes minőségű oldalak

A közepes oldalak elérik a kitűzött céljaikat, azonban hiányoznak róluk azok a jellemzők, amelyek a magasabb minőségi értékelésre utalnának.

  • Semmi rossz, de semmi különösen jó sincs rajtuk
  • Vegyes minőségük van

Különböző típusú oldalak minőségi jegyei

  • A jól kinéző tetszetős oldalak nem feltétlenül jó minőségűek
  • Nemcsak a szakmai mélységű, tudományos, hanem akár a hírességekről szóló oldalak is lehetnek magas minőségűek, ha értékes és egyedi információt osztanak meg kézenfekvő forrásból
  • Az "art" oldalaknak is lehet célja: a művészi (ön)kifejezés
  • A fórumok és kérdezz-felelek típusú oldalak nem szükségszerűen rossz minőségű oldalak, tartalmazhatnak részletes, pontos és megbízható, felhasználók által generált hiteles információkat
  • Egy oldal típus sem lesz automatikus magas, vagy alacsony minőségű (pl.: vásárlási, hír, fórum, videó, enciklopédia, stb.)
  • A magas és legmagasabb minőségű oldalak is tartalmazhatnak hirdetéseket

Tulajdonképpen eddig sem volt titok, hogy a tartalmi minőség megítélése során a három lényeges faktor: a szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság (Expertise/Authoritativeness/Trustworthiness - E-A-T). Azonban a szakértőkkel csak óvatosan! ;)

2. rész: Mobil felhasználók igényeinek megértése

Elvárás, hogy a mobil eszközök sok mindent tudjanak. Gyakran viszont kihívás lehet őket használni, különösképpen összehasonlítva egy asztali számítógéppel, vagy laptoppal. Számos probléma nehezítheti a mobilos használhatóságot:

  • Körülményes adatbevitel
  • Kis képernyőméret
  • Számos weboldalt nehéz használni mobilon
  • Az internet kapcsolat lehet lassú és sűrűn megszakadó

Mobil felhasználók, mobil lekérdezések, mobil találati lista

Az értékelés során az irányelvekből több elemet is ellenőrizni kell a mobil felhasználó élmény vizsgálatakor. A mobil használhatóságra külön figyelmet kell fordítani.

  • Lekérdezés értelmezése
  • Felhasználó helyzete, földrajzi pozíciója
  • Lekérdezésben szereplő helyek, lokális infók
  • Többféle jelentésű lekérdezés
  • Időben változó jelentésű lekérdezés
  • Felhasználói szándék
  • Találati eredmény blokk
  • Telefon problémák értékelése
Paris Hilton

3. rész: Elvárt mobil megfelelés értékelési irányelvek (Needs Met)

Egy mobilra optimalizált weboldal lehet teljesen megbízható és jó minőségű, viszont teljesen haszontalan a találati listán, ha nem ad pontosan választ a mobilon kereső felhasználóknak. Meg kell vizsgálni, hogy mobilon mennyire informatív és kielégítő a keresési kifejezéshez képest a keresési találat. Az értékelők egy csúszkán visszajelzést adhatnak a mobil találati oldal minőségéről és relevanciájáról.

Needs met rating
  • Teljes megfelelés: Speciális kategória, amely a mobil felhasználók azonnali elégedettségét okozza, választ ad a keresésre a találat új lekérdezés indítása nélkül
  • Magas megfelelés: Nagy segítséget nyújt a legtöbb mobil felhasználónak, néhány azonban még további találati oldalt tekintene meg
  • Részleges megfelelés: Segítséget nyújt néhány mobil felhasználónak, de a többségnek nem
  • Hibás megfelelés: Egyáltalán nem az elvárt találatot hozz a mobil felhasználóknak, így azok további keresésre kárhoztatnak

Az értékelők külön flageket, jelzéseket adhatnak a problémás tartalmaknak, pl.:

  • Illegális képek
  • Külföldi nyelv
  • Pornográf tartalom
  • Nem betöltődő oldal
  • Nehezen használható oldal

A Google által közzétett teljes, 160 oldalas dokumentum itt tölthető le PDF formátumban, angol nyelven.

Tetszett a poszt? Köszönöm ha megosztod egy kattintással!

Új hozzászólás

A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: