Google keresési minőség értékelő irányelvek
A Google folyamatosan kísérletezik az algoritmusa fejlesztésével, hogy még jobb minőségű találati listákat hozzon létre. Már régóta élő személyek ellenőrzik, értékelik a találati listákat és adnak visszajelzést manuálisan az eszközölt változtatásokról. Eredetileg az ő munkájukat segítették a most frissített és közzétett minőségi irányelvek, amelyek a Google gondolkodását tükrözik a felhasználói keresésekről.
A keresőoptimalizálás iránt érdeklődő közönség már eddig is több ízben találkozhatott a Google minőségértékelési irányelveivel, a most publikált teljes anyagra viszont eddig még nem volt példa. A Google munkatársa (Mimi Underwood) 2015. november 19-én a hivatalos Webmaster Central Blogban közzétette a dokumentumot 160 oldalas terjedelemben. A publikált anyag angol nyelven érhető el PDF formátumban, bár igazán újdonságot nem tartalmaz, mégis sok webhely tulajdonos és webmester számára hasznos tartalommal bírhat.
A 2013-ban közzétett rövidebb dokumentum óta rengeteg minden változott. Sokkal több ember használ mobil eszközöket és a mobil keresések száma világszinten meghaladja az asztali gépekről történőket. Átalakultak a keresési szokások is, így teljesen érthető a dokumentum aktualitása és létjogosultsága. Az alábbiakban összegyűjtöttem a legfontosabb információkat.
1. rész: Oldal minőség értékelő irányelvek
Webhely és weboldal megértése
Mi a weboldal célja?
Egy weboldal esetében teljesen különböző kitűzött célok lehetnek, pl.: információt osszon meg, szórakoztasson, véleményt fejtsen ki, értékesítsen terméket vagy szolgáltatást, kérdésekre választ adjon, file letöltést tegyen lehetővé.
"Pénzt vagy életet" típusú oldalak
A látogatók, boldogságára, egészségére, jólétére ható, Your Money or Your Life (YMYL) típusú oldalakat nagyon magas oldal minőségi követelmények jellemzik (pl.: vásárlást lehetővé tevő, tranzakciós oldalak, pénzügyi információs oldalak, orvosi és egészségügyi oldalak, jogi információkat közlő oldalak).
Weboldal tartalmi részei
- Fő tartalom
- Kiegészítő tartalom
- Hirdetések
Webhely megértése
- Kezdőoldal megtalálhatósága
- Tartalom készítőjének megtalálhatósága, elérhetőségei
- Webhely karbantartása, frissessége
- Webhely reputációja, hírneve
Oldal minőség értékelés fontos szempontjai
Az egyik legfontosabb szempont az oldalminősítés során a fő tartalom minősége. Ez jellemzi leginkább, hogy mennyi időt, energiát, szakértelmet szántak, valamint tehetséget és képességet vettek igénybe az oldal létrehozására. A másolt tartalom, az automatikusan generált, gyenge minőségű szövegek negatív megítélést kapnak az értékelés során.
- Fő tartalom mennyisége és minősége, legyen az oldalnak kitűzött célja
- Szakértelmi, tekintélyességi, megbízhatósági szintje az oldalnak és a webhelynek
- A webhely reputációja - a hírnév, nagyon fontos ha a webhely magas bizalmi szintet igényel
Magas minőségű oldalak
A magas minőségű oldalak jól elérik kitűzött céljaikat. A szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság (Expertise/Authoritativeness/Trustworthiness - E-A-T) jellemi őket és jó reputációval rendelkeznek. Bármilyen (szak)területen létezhetnek.
- Kielégítő mennyiségű, magas minőségű fő tartalom
- Magas szintű szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság
- Pozitív reputáció
- Hasznos kiegészítő tartalom
- Funkcionális oldal design, ideális fő tartalom elhelyezkedés
- Kielégítő mennyiségű webhely információ
- Jól gondozott és karbantartott webhely
Legmagasabb minőségű oldalak
- Nagyon jó minőségű fő tartalom
- Nagyon magas szintű szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság
- Nagyon pozitív megítélés és reputáció
Alacsony minőségű oldalak
A gyenge minőségű oldalak nem kielégítőek, általában hiányzik több elem, amely megakadályozza a kitűzött célok elérését.
- Alacsony minőségű, elégtelen mennyiségű fő tartalom
- Hiányzó szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság, szavahihetőség
- Jellemzők, amelyek bizonyíthatják alacsony minőséget
- Negatív hírnév, rossz reputáció
- Zavaró, haszontalan kiegészítő tartalom
Legalacsonyabb minőségű oldalak
A webhelyeknek azért kell létezniük, hogy segítsék a felhasználókat, hozzáadott értéket kell hogy képviseljenek. A felhasználóknak kárt okozó, vagy megtévesztő oldalak leminősítődnek.
- Ártalmas vagy kártékony oldalak
- Hiányos, cél nélküli oldalak
- Megtévesztő oldalak
- Alacsony minőségű fő tartalommal rendelkező oldalak (nincs hozzáadott érték, kulcsszóhalmozás, halandzsa, értelmetlen, automatikusan generált, másolt szöveg)
- Nincs webhely információ, elérhetőség, impresszum
- Rendkívül megbízhatatlan, pontatlan vagy félrevezető információk
- Félbehagyott webhely, spam oldalak a webhelyen
- Rendkívül negatív reputáció, vagy kártékony hírnév
Közepes minőségű oldalak
A közepes oldalak elérik a kitűzött céljaikat, azonban hiányoznak róluk azok a jellemzők, amelyek a magasabb minőségi értékelésre utalnának.
- Semmi rossz, de semmi különösen jó sincs rajtuk
- Vegyes minőségük van
Különböző típusú oldalak minőségi jegyei
- A jól kinéző tetszetős oldalak nem feltétlenül jó minőségűek
- Nemcsak a szakmai mélységű, tudományos, hanem akár a hírességekről szóló oldalak is lehetnek magas minőségűek, ha értékes és egyedi információt osztanak meg kézenfekvő forrásból
- Az "art" oldalaknak is lehet célja: a művészi (ön)kifejezés
- A fórumok és kérdezz-felelek típusú oldalak nem szükségszerűen rossz minőségű oldalak, tartalmazhatnak részletes, pontos és megbízható, felhasználók által generált hiteles információkat
- Egy oldal típus sem lesz automatikus magas, vagy alacsony minőségű (pl.: vásárlási, hír, fórum, videó, enciklopédia, stb.)
- A magas és legmagasabb minőségű oldalak is tartalmazhatnak hirdetéseket
Tulajdonképpen eddig sem volt titok, hogy a tartalmi minőség megítélése során a három lényeges faktor: a szakértelem, tekintélyesség, megbízhatóság (Expertise/Authoritativeness/Trustworthiness - E-A-T). Azonban a szakértőkkel csak óvatosan! ;)
2. rész: Mobil felhasználók igényeinek megértése
Elvárás, hogy a mobil eszközök sok mindent tudjanak. Gyakran viszont kihívás lehet őket használni, különösképpen összehasonlítva egy asztali számítógéppel, vagy laptoppal. Számos probléma nehezítheti a mobilos használhatóságot:
- Körülményes adatbevitel
- Kis képernyőméret
- Számos weboldalt nehéz használni mobilon
- Az internet kapcsolat lehet lassú és sűrűn megszakadó
Mobil felhasználók, mobil lekérdezések, mobil találati lista
Az értékelés során az irányelvekből több elemet is ellenőrizni kell a mobil felhasználó élmény vizsgálatakor. A mobil használhatóságra külön figyelmet kell fordítani.
- Lekérdezés értelmezése
- Felhasználó helyzete, földrajzi pozíciója
- Lekérdezésben szereplő helyek, lokális infók
- Többféle jelentésű lekérdezés
- Időben változó jelentésű lekérdezés
- Felhasználói szándék
- Találati eredmény blokk
- Telefon problémák értékelése
3. rész: Elvárt mobil megfelelés értékelési irányelvek (Needs Met)
Egy mobilra optimalizált weboldal lehet teljesen megbízható és jó minőségű, viszont teljesen haszontalan a találati listán, ha nem ad pontosan választ a mobilon kereső felhasználóknak. Meg kell vizsgálni, hogy mobilon mennyire informatív és kielégítő a keresési kifejezéshez képest a keresési találat. Az értékelők egy csúszkán visszajelzést adhatnak a mobil találati oldal minőségéről és relevanciájáról.
- Teljes megfelelés: Speciális kategória, amely a mobil felhasználók azonnali elégedettségét okozza, választ ad a keresésre a találat új lekérdezés indítása nélkül
- Magas megfelelés: Nagy segítséget nyújt a legtöbb mobil felhasználónak, néhány azonban még további találati oldalt tekintene meg
- Részleges megfelelés: Segítséget nyújt néhány mobil felhasználónak, de a többségnek nem
- Hibás megfelelés: Egyáltalán nem az elvárt találatot hozz a mobil felhasználóknak, így azok további keresésre kárhoztatnak
Az értékelők külön flageket, jelzéseket adhatnak a problémás tartalmaknak, pl.:
- Illegális képek
- Külföldi nyelv
- Pornográf tartalom
- Nem betöltődő oldal
- Nehezen használható oldal
A Google által közzétett teljes, 160 oldalas dokumentum itt tölthető le PDF formátumban, angol nyelven.
Új hozzászólás
A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: