A SEO szerepe egy híroldal életében - Internet Hungary 2016 előadás
A SEO már régóta többet jelent a kulcsszavakra történő optimalizálásnál. Egy webhely reputációja növelésén túl, beletartozik a felhasználói élmény és a performancia fejlesztése is.
A hírsite-ok kulcsfontosságú mutatója a pageview és ehhez kapcsolódóan az AV és a CT, avagy a hirdetések megjelenési és kattintási száma, hiszen ebből származik a bevételük többsége. Ehhez járulhat hozzá a SEO is a non-brand organikus forgalom nagyfokú növelésével, a természetes keresési találatokon keresztül. A non-brand organikus forgalom a márkanév, vagyis a hírsite-tal kapcsolatos kifejezések nélküli halmaz, amely a keresőből érkezik.
Brand vs Non-brand
A híroldalak esetében az organikus forgalom nagyjából 30%-a brand jellegű látogatás, így ez nem tartozik a klasszikus SEO látóterébe, ezért érdemes megkülönböztetni. Valójában a non-brand organikus forgalom a keresőoptimalizálás lényege, ennek növelése kell hogy legyen a prioritás a híroldalaknál a tartalmakon, cikkeken, rovatokon keresztül.
SEO KPI-ok
A SEO sikerességének méréséhez szükség van Google Analytics és Search Console metrikák és dimenziók monitorozására. A híroldalak nagy látogatottsága miatt problémát szokott jelenteni a Google Analytics mintavételezése, de szűrt nézetek alkalmazásával ez is kiküszöbölhető. A szofisztikált méréshez egyéni metrikák és dimenziók is beállíthatók.
Automatizált riportolás
Mi a Mindshare-nál egy automatizált riportolási rendszert alakítottunk ki, amely a Google API-n (alkalmazásprogramozási felületen) keresztül egyéni riportok készítését teszi lehetővé. Ennek előnye a korlátozások kiküszöbölése és az egyéni adat-vizualizációs lehetőség. A különböző forrásokból származó adatok összehasonlíthatók és integrálhatók.
Tartalmi csoportosítás
A híroldalaknál kiemelten fontos megkülönböztetni a tartalomtípusokat. Organikus landing oldal egyaránt lehet cikkoldal, rovat, címke, vagy akár a szerző oldala is. Természetesen a tartalmi csoportosítás egyéni logikai struktúra és nem csak URL alapján történhet. Mindez az organikus forgalom szegmentálásához nyújthat jelentős segítséget.
Linkek és megosztások
A bejövő releváns linkek halmaza még továbbra is a SEO megkerülhetetlen faktora, üzemanyaga. Tavaly a MOZ egy tanulmányt tett közzé, amelyben 1 millió cikket vizsgáltak meg. A híroldalak számára tanulságos lehet, hogy a cikkek ¾-e egy linkkel sem rendelkezik és a tartalmak többsége 1000 szónál kevesebb. A minőségi újságírás létfontosságú a hivatkozások szerzéséhez. Más okból osztanak meg és hivatkoznak a felhasználók cikkeket.
Taxonómia
A cikkeknél használt jól eltalált taxonómia kulcsfontosságú és a tartalom kereshetőségét is javítja. Nem beszélve, hogy ezek az entitások önmagukban is remek organikus landing oldalak lehetnek. Ügyelni kell, hogy ne kannibalizálják egymást és kellő mennyiségű tartalmat listázzanak ki.
Cikkajánlók
A cikkajánlók egyrészt további oldalmegtekintésre csábítják az olvasókat, másrészt a releváns belső hivatkozások a linstruktúrát erősíthetik. A Google már jó ideje a JavaScriptes hivatkozásokat is figyelembe veszi az oldal indexelésekor.
Technikai SEO audit
Lehet bármilyen jó egy híroldal tartalma, ha technikai problémák vannak, akkor az nagyon negatívan hathat a SEO-ra. Mi a Mindshare-nél egy átfogó SEO analízist készítünk ügyfeleinknek, ami rávilágít az esetleges technikai problémákra. Ezek lehetnek a tartalommal és a felhasználói élménnyel is kapcsolatosak. A weboldalt leíró HTML kódban fontos kijavítani a szemantikai hibákat, strukturált adatokat elhelyezni, továbbá törekedni kell az akadálymentesítésre és a Google keresőrobot általi átjárhatóságra is.
Nem található oldalak
A híroldalaknál is fontos a nem található oldalak megfelelő lekezelése. Itt a korrekt HTTP fejlécek jelzik a keresőrobot számára, hogy adott URL kiessen-e az indexből és ezáltal a találati listáról, vagy legyen esetleg átirányítva egy másik webcímre.
Strukturált adatok
A strukturált adatok meta információk elhelyezését jelenti a HTML kódban mikroadatok és sémák formájában. Gyakorlati előnye, hogy a Google találati listában külön jelölést kaphat a tartalom. Ilyen lehet például egy film kritikánál az értékelést vizuálisan megjelenítő csillagozás.
Sebesség optimalizálás
A sebesség egyre jelentősebb faktor a SEO-ban és a mobil eszközök elterjedésével ez még inkább növekszik. A Google publikált egy tanulmányt, amelyben 10.000 mobil oldalt elemzett: a felhasználók fele nagyon türelmetlen és 3 másodpercet képes csak várni egy oldal betöltésére. Sőt, a látogatók fele elvárja a 2 másodperc alatti betöltési időt. 3G mobil hálózaton: az oldalak 77%-ánál a betöltési idő 10 másodpercnél hosszabb, az átlagos betöltési idő: 19 másodperc (2,5 MB mérettel). A Google kutatása rávilágít, hogy a közel 4-szeres gyorsulás milyen pozitív hatásokat jelent a mobil webhelyek számára: nő az oldalmegtekintések és a munkamenetek száma, csökken a visszafordulási arány, emellett a hirdetés láthatóság és hirdetési bevétel jelentősen nőhet.
Betöltést nehezítő tényezők
A mobil oldalak betöltési idejét leginkább a letöltendő adatmennyiség, a szerver kérések száma és az elemek megjelenítési sorrendje határozza meg. A külső elemek, például mérőkódok és hirdetések lassítják leginkább a mobil webhelyeket.
AMP - Gyorsított mobil oldalak projekt
Az AMP tavaly októberben indult el, főképp a Google támogatásával, melynek célja a mobil oldalak sokkal gyorsabb betöltése, a projekt egy kezdeményezés a mobil web felgyorsítására. Természetesen emellett a Google egyértelmű célja a mobil hirdetési piacon pozíciójának további erősítése. Szélesebb körű alternatív megoldást nyújt a Facebook Instant Articles-szel szemben, amely kizárólag a Facebook platformon és az applikáción belül elérhető.
Miért jó az AMP a híroldalaknak?
2016. szeptember 21-e óta globálisan elérhető a híreknél az AMP találatok megjelenítése, így itthon is. Szélesebb hír(t)-kereső közönség érhető el, a mobil app ökoszisztémán túl, sokkal kisebb adatforgalom és sokkal gyorsabb oldalbetöltődés mellett (többségében kevesebb mint egy másodperc alatt). A hír jellegű mobil kereséseknél egy carousel lapozó jelenhet meg a találatok felett. Az olvasók könnyen hozzá fognak szokni a hír oldalak gyors verziójának használatához, a remek felhasználói élmény miatt. Mindez magasabb átkattintási arányt okozhat a találati listában, ami organikus forgalom növekedést eredményezhet.
AMP esettanulmány
The Washington Post esetében az AMP verzió bevezetésével 23%-kal növekedett a mobil keresésből származó visszatérő látogatók száma és 88%-kal gyorsult a betöltési idő. Mindez áldásosan hatott az olvasói elköteleződésre is.
Az előadáshoz tartozó prezentáció:
Új hozzászólás
A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: