optimizer.hu - Keresőmarketing (SEO, PPC)

A not provided kulcsszó és ami mögötte van

×

Hibaüzenet

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls menu_set_active_trail() függvényben (/web/optimizer/optimizer.hu/includes/menu.inc 2405 sor).
1 megosztás
2013. március 01., péntek

A Google és bármely szolgáltatásába bejelentkezett felhasználó közötti forgalom titkosított csatornán keresztül történik. Ez azt eredményezi, hogy az Analytics riportokban az ezektől a látogatóktól jövő kulcsszavak nem láthatók az organikus forgalomnál. Helyettük egy összesítés jelenik meg a "(not provided)" kulcsszó alatt. Miért történik mindez és hogyan lehet visszanyerni adatokat a kulcsszóhalmazból?

A not provided kulcsszó és ami mögötte van

Mit jelent a (not provided) kulcsszó megnevezés?

A Google 2011. október 18-án jelentette be, hogy a szolgáltatásaiba (pl.: Gmail, YouTube, Google+, Drive, Blogger, stb.) bejelentkezett felhasználók forgalma ezentúl (HTTP helyett HTTPS) titkosított csatornán keresztül fog végbemenni. Ez azt eredményezi, hogy a Google Analytics riportokban az ilyen látogatóktól jövő kulcsszavak nem láthatók az organikus forgalomnál. Tehát a Google keresőbe begépelt konkrét kulcsszavak helyett egy összesítés jelenik meg a "(not provided)" kulcsszó alatt.

Miért vezette be a Google?

A Google-nak ez a lépése a webhely tulajdonosok és az online marketing szakemberek egy részének felháborodását okozza, hiszen ez jelentősen megnehezíti a kulcsszóelemzést. Korábban látható volt minden organikus kulcsszó amivel a látogatók megérkeztek egy webhelyre. Érthető, hogy például egy webshop esetében létfontosságú tisztában lenni azzal, hogy a találati listában milyen kifejezésre kattintva sikerül látogatót terelni az oldalra és konverziót (például kosárba tételt és vásárlást) végrehajtatni egy látogatóval. A keresési kifejezés gyakorlatilag magában hordozza a látogató szándékát is, így egyáltalán nem mindegy, hogy pl. "olcsó LED TV tesztek" vagy "Samsung LED TV online vásárlás" kulcsszavakra jön forgalom a Google-ból.

Mindezt tovább fokozza, hogy a fizetett forgalom alatti kulcsszavak (AdWords) esetében nincs ilyen korlátozás. Tehát úgy tűnik a PPC esetében nem jelentkezik a bejelentkezett felhasználók adatainak védeleme - amire hivatkozva tette mindezt a kereső. Az organikus forgalmat sújtó korlátozás az évi 150.000 dollárba kerülő Analytics Premium felhasználóit is érinti. Ők se kapnak kibúvót a "(not provided)" kulcsszavak alól.

Nem titkosított és titkosított Google találati oldalak

Az SSL (Secure Socets Layer) egy ipari szabványként ismert biztonsági technológia, amit az adat titkosítást biztosítja a webszerver és a böngésző között. A titkosított link biztosítja, hogy az összes adat külső felhasználók által hozzáférhetetlen maradjon. A HTTPS a HTTP protokoll titkosított, SSL csatornán keresztül üzemeltetett változata.

HTTP vs HTTPS Google találati oldal

Ha a Google találati lista URL-jében "http://" szerepel és a felhasználó nincs bejelentkezve a Google-ba, akkor nem titkosított oldalról van szó. Ekkor például a $_SERVER['HTTP_REFERER'] PHP változóval kideríthető a referáló URL.

<?php
 
echo $_SERVER['HTTP_REFERER'];
?>

Pl.: "beirt kulcsszo" Google keresés esetén a referáló URL: http://www.google.hu/search?hl=hu&output=search&sclient=psy-ab&q=beirt+kulcsszo&btnG=&gbv=1&sei=iZIzUdeZMsrIsgb_g4DYDA. A "q" URL paraméter jelzi a keresési kifejezést (search query-t).

Ha a Google találati lista URL-jében szerepel a "https://" és a felhasználó be van bejelentkezve a Google-ba, akkor titkosított oldalról van szó. Ekkor viszont már nem szerepel a referáló URL-ben a "q" paraméter, hanem az "url" paraméterben a hivatkozás URL-je szerepel (ami nem szolgáltat különösen hasznos információval).

Pl.: "beirt kulcsszo" keresés esetén a referáló URL: http://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDEQFjAB&url=http%3A%2F%2Fvalamilyen-webaruhaz.hu%2Faloldal&ei=QZIzUaiZF43dsgaWlYH4Bw&usg=AFQjCNHUpXzhfABnHSX_0mV5jjzMk-STnQ&bvm=bv.43148975,d.ZWU

A Firefox 14 és annál nagyobb verziójú böngésző esetén a beépített kereső automatikusan titkosított találati listára visz. Bármely Google szolgáltatásba (Gmail, YouTube, Google+, Drive, Blogger, stb.) történő bejelentkezés esetén titkosított lesz a találati lista. Ugyanez érvényes iOS mobil keresések és Chrome böngésző esetén is.

Megoldás: a Webmestereszközök használata

A Google Webmestereszközök (Webmaster Tools) "Forgalom > Keresési lekérdezések" riportja továbbra is megmutatja a titkosított találati listában történő megjelenéseket és kattintások számát. Amire ügyelni kell, hogy 2 napos késés van a jelentésben és az adatok csak 90 napra visszamenőleg követhetők. Szerencsére a Google Analytics-hez is létezik egy a szűrőkkel végrehajtott speciális megoldás, amivel részben vissza lehet fejteni és következtetni lehet a "(not provided)" kulcsszóhalmazból a felhasználó által beírt konkrét kifejezésre az URL alapján.

Adatvisszanyerés a (not provided) kulcsszóhalmazból

A Google Analytics-ben létrehozható egy külön profil és hozzá szűrő, ami kifejezetten a (not provided) kulcsszóhalmazt bontja szét az érkezési oldalak (landing page-k) alapján, majd azokat helyettesíti a kulcsszóval.

Google Analytics (not provided) profil és speciális szűrő részletes beállítása:

1. Másoljuk le (klónozzuk) az aktuális meglévő profilt (Adminisztrálás > Profilok > Profilbeállítások > Ezen profil másolása)

2. Nevezzük el az új profilt, pl.: "(not provided) kulcsszó visszanyerés - valamilyen-webaruhaz.hu" (Adminisztrálás > Profilok > Profilbeállítások > Profilnév)

3. Új szűrő létrehozása (Adminisztrálás > Profilok > Szűrő > + Új szűrő):
Szűrő neve: (not provided) átírás
Szűrőtípus: Egyéni szűrő, Részletes
A mező -> A kivonat: Kampány időtartalma (not provided)
B mező -> B kivonat: Kérelem-URI (.*)
Kimenet: -> Tervező: Kampány időtartalma np - $B1
Az "A" mező megadása kötelező: Igen
A "B" mező megadása kötelező: Igen
Kimeneti mező felülírása: Igen
Kis- és nagybetű különböző: Nem

(Érdekesség, hogy az Analytics honosításakor a Google fejlesztők a "Campaign term" string-et "Kampány időtartalma" szövegnek fordították "Kampány kulcsszó" helyett. Ez a kezdő szűrő készítő felhasználók számára sokszor fejfájást okozhat. Érdemes megjegyezni ezt a "bugot".)

Ha a webhely keresőbarát URL-struktúrája és felépítése lehetővé teszi, akkor az érkezési céloldalak (landing page-k) alapján már következtetni lehet az egyes kulcsszavakra. A brand forgalom nagy valószínűséggel közvetlenül a kezdőlapra érkezik. Pl.: "valamilyen-webaruhaz.hu/" landing page esetén a "valamilyen webáruház" brand kulcsszó lehet a keresési kifejezés. Ha landing page pl.: "valamilyen-webaruhaz.hu/LED-TV/3D/Samsung/Series-6/UE40EH6030W" akkor pedig nagy valószínűséggel "Samsung 3D LED TV 6-os szériával" volt kapcsolatos a kulcsszó. Mindez megkönnyítheti a (not provided) organikus forgalom szétbontását is brand és nonbrand kulcsszó csoportokra, ami adatvisszanyerést tesz lehetővé a szimpla összesített (not provided) kulcsszókatyvasszal szemben.

Not provided kulcsszóriport Analytics-ben (landing page URL alapján)

Miért fontos ezzel foglalkozni?

Jelenleg, 2013 márciusában átlagosan 30-40% körüli az teljes organikus forgalom kulcsszavai közül a (not provided) aránya. Ez a szám folyamatosan növekszik. A NotProvidedCount.com a bevezetés óta eltelt idő alapján, 60 site követése alapján, az aktuális átlaghoz viszonyítva próbálja megbecsülni az időpontot amikorra 100% lesz az arány. Az előrejelzés szerint ez 2016 körül lesz.

NotProvidedCount.com előrejelzése

Tetszett a poszt? Köszönöm ha megosztod egy kattintással!

Új hozzászólás

A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: