optimizer.hu - Keresőmarketing (SEO, PPC)

A Google Címkekezelő új felülete

11 megosztás
2015. május 18., hétfő

A Google Címkekezelő (Google Tag Manager) régi felülete 2015. június 1-ig érhető el, ezután csak az egyszerűbb és intuitívabb új (GTM V2) felület használható. A régi fiókok automatikusan migrálva lesznek, azonban érdemes időben felkészülni a Címkekezelőt érintő változásokra.

A Google Címkekezelő új felülete

Mi is az a Google Tag Manager?

A Google Tag Manager egy ingyenes eszköz, amellyel egyszerűbben menedzselhetők a webes forgalomelemzéshez és az online marketing optimalizáláshoz nélkülözhetetlen címkék, mérő-, követő-, illetve konverziós kódok. Adminisztrációs felületet és API-t biztosít, amellyel a webhely forráskódjának szerkesztése nélkül frissíthetők és adhatók hozzá kódrészletek, egyéni, vagy harmadik féltől származó címkék.

Mire használható a Google Címkekezelő?

  • Webanalitikai rendszerekhez követőkódok elhelyezése (pl.: Google Analytics)
  • Remarketing, retargeting kódok beillesztése (pl.: Google AdWords, Facebook egyéni közönség)
  • A/B teszteléshez kódrészletek elhelyezése (pl.: Optimizely)
  • Eseménykövetés (pl.: linkre, gombra kattintás, űrlapelküldés)
  • Mikro- és makro-konverziós célok mérése
  • E-kereskedelmi tranzakciók követése
  • Egyéni HTML és JavaScript címkék elhelyezése

Miért előnyös a Google Címkekezelő használata?

Legnagyobb előnye, hogy felgyorsítja a kódok elhelyezését, hiszen számos esetben nem kell az IT-ra és a fejlesztőkre várni a kód élesítésekkel, hiszen az online marketinges szakember önmaga beállíthatja azokat a Címkekezelőn keresztül. Ezen kívül áttekinthető felületet biztosít a kódok nyomon-követéséhez és teszteléséhez.

A bonyolultabb mérések beállításához természetesen továbbra is szükség van fejlesztőkre, hiszen szükségesek a megfelelő DOM elemek, a kívánt változókat és adatrétegeket eredményező JavaScript kódok elkészítése, ami gyakran túlmutat az átlag marketinges alapismeretein.

A Google Tag Manager működtetése

  • Sok különböző helyre beillesztett mérő- és követőkód helyett egy tároló (konténer) kód minden oldalra
  • Aktiválási szabályok beállítása kezelőfelületen keresztül a kódok futtatásához
  • Változók: név-érték párok, amelyek dinamikusan a futás közben is felvehetnek értékeket
  • Adatréteg (dataLayer): változóként átadható (JavaScript objektumban elhelyezett, az oldalon gyakran nem látható) metaadatok
  • Automatikus eseménykövetés (link kattintásokra, oldalon történő bármilyen elemre történő kattintásra, időzítőkkel, űrlap elküldéskor)
Sörcímkék

Változások az új Címkekezelőben (GTM V2-ben)

A Google Címkekezelő régi felülete 2012. október 1-je óta érhető el és 2014. október 15-e óta használható az új felület, amely számos változáson ment keresztül, mire elnyerte a jelenlegi állapotát.

A tagmanager.google.com címen elérhető egy áttelepítési segédeszköz, amellyel a régi fiókok 2015. június 1-ig migrálhatók pár kattintással az új felületre. Minderről bővebb infók Geiger Tamás (DuracellTomi) posztjában érhetők el.

2015. június 1-je után már csak az új felület lesz elérhető, ekkortól kerül sor az összes fiók automatikus áttelepítésére. A migráció nem igényel kézi beavatkozást és természetesen nem szükséges újracímkézni a webhelyet sem, illetve újból közzétenni a tárolót. Az új kezelőfelületet és az új verzióval járó néhány változást azonban érdemes már időben megismerni.

Új GTM kezelőfelület

Címkék

Elérhetők új, harmadik fél bevonását szolgáló (3rd party) és tanúsított szolgáltatói Címkék (tags).

GTM V2 címkék

Változók

A korábbi Makrók új elnevezése: Változók (variables).

Google Tag Manager változók

Kategóriákba összegyűjtött, előre definiált Beépített változók (built-in variables) állnak rendelkezésre: Oldalak (Pages), Segédprogramok (Utilities), Hibák (Errors), Kattintások (Clicks), Űrlapok (Forms), Előzmények (History). Ezek a leggyakrabban használt műveletekhez nyújthatnak segítséget, felülírják a régi tárolókban létrehozott változókat.

Google Címkekezelő beépített változók

Aktiválási szabályok

A régi Szabályok (rules) új elnevezése: Aktiválási szabályok (triggers).

GTM V2 aktiválási szabályok

Eseményközpontú működés

Változás, hogy mostantól csak eseményekre reagálva aktiválódnak a címkék. Ez egyértelműbben tükrözi az eseményközpontú működést és leegyszerűsíti az automatikus eseménykövetést is.

Az új GTM V2-ben már nem kell külön Eseményfigyelő (Auto-Event Listener) címkét elhelyezni. Például egy oldalon lévő kattintás figyeléséhez egyszerűen elegendő készíteni egy Eseménykövető (event) címkét és aktiválási szabályként beállítani a kattintást a kívánt elemmel.

Színesebb kezelőfelület

A sokak által megszokott puritán kezelőfelület színesebb lett, a megjelenése jobban illeszkedik a Google Material design koncepciójához. Előnyös, hogy az egyes színekhez jelentés is társul, például más-más színnel vannak jelölve az URL-hez, az eseményekhez kapcsolódó és a beépített aktiválási szabályok.

Google Tag Manager színes aktiválási szabályok

Az áttekintő nézetben megszűnt a bal oldali lenyitható struktúra, ahol a címkék, szabályok, makrók voltak felsorolva.

Az új verzióban az áttekintésnél a változáskövetés kapott nagyobb hangsúlyt.

Bekerült a bal oldalsáv tetejére egy instant kereső, amellyel már gépelés közben automatikusan megjelennek a releváns találatok, címkék, aktiválási szabályok és változók.

Elérhetők új gyorsbillentyűk.

Google Tag Manager API

Elérhető egy új alkalmazásprogramozási felület, amely hozzáférést biztosít a Címkekezelő konfigurációs adataihoz a jogosult felhasználók számára. Az API-val menedzselhetők a fiókok, tárolók, címkék, aktiválási szabályok, változók, és a felhasználói jogosultságok.

GTM hierarchia
Tetszett a poszt? Megosztás egy kattintással!

Új hozzászólás

A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: