A Google Címkekezelő új felülete
A Google Címkekezelő (Google Tag Manager) régi felülete 2015. június 1-ig érhető el, ezután csak az egyszerűbb és intuitívabb új (GTM V2) felület használható. A régi fiókok automatikusan migrálva lesznek, azonban érdemes időben felkészülni a Címkekezelőt érintő változásokra.
Mi is az a Google Tag Manager?
A Google Tag Manager egy ingyenes eszköz, amellyel egyszerűbben menedzselhetők a webes forgalomelemzéshez és az online marketing optimalizáláshoz nélkülözhetetlen címkék, mérő-, követő-, illetve konverziós kódok. Adminisztrációs felületet és API-t biztosít, amellyel a webhely forráskódjának szerkesztése nélkül frissíthetők és adhatók hozzá kódrészletek, egyéni, vagy harmadik féltől származó címkék.
Mire használható a Google Címkekezelő?
- Webanalitikai rendszerekhez követőkódok elhelyezése (pl.: Google Analytics)
- Remarketing, retargeting kódok beillesztése (pl.: Google AdWords, Facebook egyéni közönség)
- A/B teszteléshez kódrészletek elhelyezése (pl.: Optimizely)
- Eseménykövetés (pl.: linkre, gombra kattintás, űrlapelküldés)
- Mikro- és makro-konverziós célok mérése
- E-kereskedelmi tranzakciók követése
- Egyéni HTML és JavaScript címkék elhelyezése
Miért előnyös a Google Címkekezelő használata?
Legnagyobb előnye, hogy felgyorsítja a kódok elhelyezését, hiszen számos esetben nem kell az IT-ra és a fejlesztőkre várni a kód élesítésekkel, hiszen az online marketinges szakember önmaga beállíthatja azokat a Címkekezelőn keresztül. Ezen kívül áttekinthető felületet biztosít a kódok nyomon-követéséhez és teszteléséhez.
A bonyolultabb mérések beállításához természetesen továbbra is szükség van fejlesztőkre, hiszen szükségesek a megfelelő DOM elemek, a kívánt változókat és adatrétegeket eredményező JavaScript kódok elkészítése, ami gyakran túlmutat az átlag marketinges alapismeretein.
A Google Tag Manager működtetése
- Sok különböző helyre beillesztett mérő- és követőkód helyett egy tároló (konténer) kód minden oldalra
- Aktiválási szabályok beállítása kezelőfelületen keresztül a kódok futtatásához
- Változók: név-érték párok, amelyek dinamikusan a futás közben is felvehetnek értékeket
- Adatréteg (dataLayer): változóként átadható (JavaScript objektumban elhelyezett, az oldalon gyakran nem látható) metaadatok
- Automatikus eseménykövetés (link kattintásokra, oldalon történő bármilyen elemre történő kattintásra, időzítőkkel, űrlap elküldéskor)
Változások az új Címkekezelőben (GTM V2-ben)
A Google Címkekezelő régi felülete 2012. október 1-je óta érhető el és 2014. október 15-e óta használható az új felület, amely számos változáson ment keresztül, mire elnyerte a jelenlegi állapotát.
A tagmanager.google.com címen elérhető egy áttelepítési segédeszköz, amellyel a régi fiókok 2015. június 1-ig migrálhatók pár kattintással az új felületre. Minderről bővebb infók Geiger Tamás (DuracellTomi) posztjában érhetők el.
2015. június 1-je után már csak az új felület lesz elérhető, ekkortól kerül sor az összes fiók automatikus áttelepítésére. A migráció nem igényel kézi beavatkozást és természetesen nem szükséges újracímkézni a webhelyet sem, illetve újból közzétenni a tárolót. Az új kezelőfelületet és az új verzióval járó néhány változást azonban érdemes már időben megismerni.
Címkék
Elérhetők új, harmadik fél bevonását szolgáló (3rd party) és tanúsított szolgáltatói Címkék
(tags).
Változók
A korábbi Makrók új elnevezése: Változók
(variables).
Kategóriákba összegyűjtött, előre definiált Beépített változók
(built-in variables) állnak rendelkezésre: Oldalak (Pages), Segédprogramok (Utilities), Hibák (Errors), Kattintások (Clicks), Űrlapok (Forms), Előzmények (History). Ezek a leggyakrabban használt műveletekhez nyújthatnak segítséget, felülírják a régi tárolókban létrehozott változókat.
Aktiválási szabályok
A régi Szabályok (rules) új elnevezése: Aktiválási szabályok
(triggers).
Eseményközpontú működés
Változás, hogy mostantól csak eseményekre reagálva aktiválódnak a címkék. Ez egyértelműbben tükrözi az eseményközpontú működést és leegyszerűsíti az automatikus eseménykövetést is.
Az új GTM V2-ben már nem kell külön Eseményfigyelő (Auto-Event Listener)
címkét elhelyezni. Például egy oldalon lévő kattintás figyeléséhez egyszerűen elegendő készíteni egy Eseménykövető (event) címkét és aktiválási szabályként beállítani a kattintást a kívánt elemmel.
Színesebb kezelőfelület
A sokak által megszokott puritán kezelőfelület színesebb lett, a megjelenése jobban illeszkedik a Google Material design koncepciójához. Előnyös, hogy az egyes színekhez jelentés is társul, például más-más színnel vannak jelölve az URL-hez, az eseményekhez kapcsolódó és a beépített aktiválási szabályok.
Az áttekintő nézetben megszűnt a bal oldali lenyitható struktúra, ahol a címkék, szabályok, makrók voltak felsorolva.
Az új verzióban az áttekintésnél a változáskövetés kapott nagyobb hangsúlyt.
Bekerült a bal oldalsáv tetejére egy instant kereső, amellyel már gépelés közben automatikusan megjelennek a releváns találatok, címkék, aktiválási szabályok és változók.
Elérhetők új gyorsbillentyűk.
Google Tag Manager API
Elérhető egy új alkalmazásprogramozási felület, amely hozzáférést biztosít a Címkekezelő konfigurációs adataihoz a jogosult felhasználók számára. Az API-val menedzselhetők a fiókok, tárolók, címkék, aktiválási szabályok, változók, és a felhasználói jogosultságok.
Új hozzászólás
A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: