Web akadálymentesítés és SEO
A web akadálymentesítés és a keresőoptimalizálás több pontban összefügg, illetve szorosan illeszkedik egymáshoz. Számos Google tervezési, tartalmi és technikai irányelv korrelál a W3C által kiadott Web Akadálymentesítési Útmutató pontjaival. 2015. május 21-e a digitális Akadálymentesség Világnapja, ennek kapcsán összegyűjtöttem néhány információt, amely hasznos lehet az optimalizálást végzők számára.
A web mindenki számára egyaránt hozzáférhető kell, hogy legyen és érdemes arra törekedni, hogy ez minél előbb valósággá váljon. A Web Akadálymentesítési Kezdeményezés (WAI) a W3C (World Wide Web Consortium) támogatásával indult, fő tevékenységi köre a világháló egyszerűbb elérhetőségének biztosítása. Célja, hogy a webes technológiák támogassák az akadálymentes hozzáférést minden felhasználó számára. Útmutatókat készít a netes tartalmakra, a böngészőkre, a médialejátszókra és a hitelesítési eszközökre vonatkozóan, koordinálja a web jövőbeli akadálymentesítését érintő kutatásokat és fejlesztési törekvéseket.
A W3C Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines - WCAG 2.0) széleskörű ajánlásokat foglal magába a webtartalom minél könnyebb eléréséhez. Az irányelvek követésével a tartalom széles körben lesz elérhető a fogyatékkal élők számára, valamint a webhely használhatóbbá válik minden látogató számára.
Az akadálymentes webhely 4 irányelve
Észlelhetőség
A webhely tartalma legyen mindenki számára egyaránt észlelhető, hogy a felhasználók minden csoportjához eljuthasson.
Működtethetőség
A webhely legyen mindenki számára jól használható, kezelhető. A működtethetőség legyen mindenki számára elérhető.
Érthetőség
A webhelyen a tartalom legyen mindenki számára érthető. A felhasználók könnyen, gyorsan és egyszerűen legyenek képesek eligazodni az oldalon.
Robosztusság
A webhely legyen kompatibilis más programokkal, legyen elérhető különböző platformokon. Úgy kell kialakítani az oldal kódját, hogy a segítő technológiát alkalmazó szoftverekkel (pl. képernyőolvasókkal) képes legyen zökkenőmentesen együttműködni.
Milyen felhasználók számára segítség az akadálymentesített webhely?
Alapvető igény, hogy a web hozzáférhető legyen úgy, hogy azonos szintű elérést és lehetőséget biztosítson a hátrányos helyzetű emberek számára:
- Nem látó vagy rosszul látó felhasználók (vakok, gyengén-látók, színvakok, színtévesztők, fényre érzékenyek)
- Siket vagy hallássérült felhasználók
- Mozgássérült és mozgásukban korlátozott, testi fogyatékos felhasználók
- Beszédhibával rendelkező vagy tanulási nehézségekkel küzdő, illetve értelmileg visszamaradott felhasználók
Bár világszinten 650 millió és Magyarországon kb. 600 ezer fogyatékos személy él, mégsem csak kizárólag számukra segítség egy akadálymentesített webhely:
- Időskorú felhasználók (akik számára nehézség átlátni és kezelni a nem egyértelmű felületeket)
- Okostelefont, tabletet, kisméretű kijelzővel rendelkező mobil eszközt használó felhasználók
- Régi típusú, elavult, vagy gyengén felszerelt számítógépen keresztül böngésző felhasználók
- Kikapcsolt JavaScripttel és letiltott pluginekkel (pl.: Flash, ActiveX) internetező felhasználók
Megoldás a külön akadálymentes verzió?
Az a legoptimálisabb, ha nincs külön akadálymentes és "normál" verzió. Lehetőség szerint csak egy verziója legyen a webhelynek, ami minden felhasználót (és a Google keresőrobotot is) egyformán és akadálymentesen kiszolgálja. A weben akadályok nem csak a fogyatékos személyek számára létezhetnek. Nem beszélve a negatív (hátrányosan megkülönböztető) társadalmi üzenetről, amelyet ezek a verziók sugallnak.
Szántai Károly web és UX akadálymentességi szakértő írása: Nem az akadálymentes verzió a megoldás. Az akadalymentesweb.hu blogon szakértői tippek találhatók az akadálymentes honlap készítéséhez.
Google és az akadálymentesítés
A Web Akadálymentesítési Útmutató 2.0 kidolgozásában - amely azóta ISO szabvánnyá vált - szerkesztőként részt vett Loretta Guarino Reid a Google munkatársa is. A keresőcég arra ösztönzi a tartalom előállítókat és a fejlesztőket, hogy olyan termékeket és alkalmazásokat tervezzenek, amelyek a hozzáférhetőséget is szem előtt tartják. A Google a saját termékei esetében külön ügyel az akadálymentesítésre, pl. az Android oprendszertől kezdve, a Chrome böngészőn és a Gmail levelezőn át, a YouTube-ig.
A web akadálymentesítés és a SEO összefüggő pontjai
A web akadálymentesítés és a keresőoptimalizálás egyaránt a releváns tartalmak elérhetőségét teremti meg a felhasználók számára. Számos párhuzam és átfedés van a Google tervezési, tartalmi és technikai irányelvek és a Web Akadálymentesítési Útmutató pontjai között. A keresőmotorok és a segítő technológiák (mint például a képernyő felolvasók) közötti hasonlóság, hogy egyaránt támaszkodnak az oldal tartalmi felépítésére, struktúrájára, szemantikájára és a funkcionalitásra.
Képhelyettesítő szövegek
- Informatív képhelyettesítő szövegek használata (az
alt
attribútum kötelezően használandó, tömören tartalmazza a kép leírását és funkcióját, lehetőség szerint maximum 100 karakterben) - A
longdesc
és azaria-describedby
attribútum használata a képek hosszabb leírására - A dekorációt szolgáló képek esetében legyen üres az
alt
szöveg (esetleg CSSbackground-image
használható a kép helyett) - Szöveg használata a képek helyett, ahol lehetséges
Szemantikus struktúra
- Címsorokhoz megfelelő szemantikus struktúra alkalmazása:
<h1>
-<h6>
címsorok a szöveg vizuális megjelenésének formázása (pl.: betűméret, stílus) helyett, a hierarchia struktúra definiálására legyenek használva - Szemantikus HTML elemek alkalmazása (Pl.:
<p>
: bekezdés,<ol>
: számozott felsorolás,<ul>
: számozatlan lista,<dl>
: leíró lista,<blockquote>
: idézet,<q>
: bekezdésen belüli idézet,<em>
: alap hangsúly,<strong>
: erős hangsúly)
Átjárhatóság
- Szöveges hivatkozások - informatív, leíró link horgonyszövegek használata ("kattints ide" és "tovább" linkszövegek mellőzése)
- Hasznos linkek elhelyezése a kapcsolódó tartalmakhoz
- Olvasható, rövid és logikus webcímek biztosítása
- Webhelytérkép, amelyről legyenek elérhetők a legfontosabb oldalak
Hozzáférhetőség
- Multimédiás tartalom mellé szöveges alternatíva biztosítása, videókhoz feliratok
- Felesleges JavaScript és Flash mellőzése a szükségtelen helyekről és a navigációból
- Kizárólag egérfüggő interakciók szükségességének elkerülése
- Webes szabványok használata
Tartalom
- Felhasználók számára hasznos és információ-gazdag tartalom, amely szövegként legyen megjelenítve, ne képként
- Tartalom és megjelenés kettéválasztása, stílus(lap)ok elkülönítése a HTML kódtól
- Egyedi, informatív oldalcímek, címsorok és képleíró attribútumok használata
- Egyszerű, átlátható navigáció és oldal struktúra
- Több lehetőség biztosítása a tartalom megtalálásához
- Rövidítések és mozaikszavak meghatározása
- Oldal és tartalom nyelvének azonosítása, karakterkódolás beállítása
HTML5 szemantikus elemek
A HTML5 szabvány tartalmaz több címkét, amely a webhelyeken jellemzően használt oldalstruktúra kialakítására kínál új megoldást. Az általánosan használt, szemantikai jelentés nélküli és gyakran túlzásba vitt mennyiségű <div>
helyett, az oldal különböző részeit azonosító elemek alkalmazhatók. Ezen kívül további címkék új funkciók elérését biztosítják, amivel a növelhető a hozzáférhetőség. Ezek jótékony hatással lehetnek az akadálymentesítésre és a keresőoptimalizálásra is egyaránt.
<nav>
: Navigációs elemek: menük, kenyérmorzsa, lapozó (helyettesíti a HTML5 előtti időkben használtrole="navigation"
WAI-ARIA attribútumot)<header>
: Oldal vagy szakasz bevezetés: tartalmazhat címsort, logót, navigációt (helyettesíti a HTML5 előtti időkben használtrole="banner"
WAI-ARIA attribútumot)<footer>
: Oldal vagy szakasz leírás: a lábléc tartalmazhatja a szerző nevét, másolásvédelmi és jogi infókat (helyettesíti a HTML5 előtti időkben használtrole="contentinfo"
WAI-ARIA attribútumot)<aside>
: Fő tartalomhoz érintőlegesen kapcsolódó, elkülöníthető információ, általában oldalsávként látható (helyettesíti a HTML5 előtti időkben használtrole="complementary"
WAI-ARIA attribútumot)<article>
: Oldal többi részétől független elem (cikk, blogbejegyzés, hozzászólás, hír)<main>
: Fő tartalmi rész (helyettesíti a HTML5 előtti időkben használtrole="main"
WAI-ARIA attribútumot)<section>
: Szekció vagy részlet (fejezetcímekben, fejlécben, láblécben vagy az oldal bármelyik részén)<figure>
: Kép, grafika, illusztráció, idézet, forráskód<figcaption>
: Jelmagyarázat<summary>
és<details>
: Összefoglaló fejléc és lenyitható részletek<audio>
: Hangfájlok szabványos beágyazása<video>
: Videók szabványos beágyazása<track>
: Médiaelemekhez különböző sávok (időzített, szöveges információk, feliratok)<time>
: Dátum és idő
Az Akadálymentes Gazdag Webes Alkalmazások WAI-ARIA (Web Accessibility Initiative - Accessible Rich Internet Applications) egy, a W3C által közzétett technikai előírás. Specifikálja hogyan lehet növelni a dinamikus tartalom elérését Ajax, HTML, JavaScript és hasonló technológiákat használva. A tartalom frissítések és felhasználói interfész kontrollok gyakran nem elérhetőek a hátrányos helyzetű felhasználók számára, különösen a képernyő felolvasót használók, illetve az egeret használni nem tudók számára.
Természetesen a web akadálymentesítés nem egyenlő a SEO-val. Korábban nagyon elterjedt nézet volt, hogy "a Google a legnagyobb vak felhasználó", ezt kissé megcáfolva kijelenthető, hogy a Google gyakorlatilag "látja" az oldal felépítését, hiszen a HTML kód mellett feltérképezi a CSS és JS fájlokat is és már régóta lerendereli az egész látható oldalt. A hajtás feletti hirdetések például ronthatják a felhasználói élményt és ez pedig kihatással lehet a Google helyezésekre is. Tévhit, hogy "az akadálymentesítés után minden esetben javulnak a Google helyezések". Ha a webhelyen nincs egyedi, a felhasználók számára hasznos tartalom és hemzseg a technikai SEO hibáktól, akkor az akadálymentesítés sem fog javítani a helyezéseken.
2015. május 21.: a digitális Akadálymentesség Világnapja
Május harmadik csütörtökjén 4. alkalommal rendezik meg a Global Accessibility Awareness Day (Akadálymentesség Világnapja) akciót, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális (web, szoftver, mobil, stb.) akadálymentesség fontosságára.
A szervezők arra buzdítanak minden webfejlesztőt, webdesignert, UX szakembert és érdeklődőt, hogy ezen a napon legalább egy órán keresztül tapasztalják meg saját maguk is első kézből a web akadálymentesség hatását (és esetleges hiányát). Próbálják ki a kizárólag billentyűzettel történő navigációt és az egérhasználat mellőzését, vagy a felolvasóprogrammal böngészést, teszteljék az operációs rendszerük beépített akadálymentesítési funkcióit.
Az akadálymentes digitális kommunikáció nem kiváltság, hanem alapvető emberi jog. A cél az, hogy a webhelyek ne csak a kijelző, hanem az akadályozott felhasználók képességei tekintetében is legyenek reszponzívak.
Új hozzászólás
A hozzászólás beküldéséhez belépés szükséges az alábbi gombok egyikével: